5 tips om de corona-impact op het merksegment te monitoren

De corona-impact op het merksegment is groot en steeds meer bedrijven merken dit. De pandemie zorgt wereldwijd voor grote gevolgen voor alles wat we doen, zowel privé als zakelijk. We werken voornamelijk thuis, als dat kan, en blijven zo veel mogelijk dichtbij huis in de vrije tijd. Het spreekt voor zich dat het coronavirus ook invloed heeft op waar mensen op social media over praten. Voor marketing- en communicatieprofessionals betekent dat ook een heroverweging in focus.

Gebruik deze tips om online goed met corona om te gaan

Hoe ga je door met het maximaliseren van merkbekendheid tijdens de coronacrisis? Moet je zelfs tijdens een pandemie blijven adverteren? Velen zitten met aardig wat vragen. Het nadeel is wel dat niemand de antwoorden kan geven. We hebben dit allemaal niet eerder meegemaakt en we weten gewoonweg niet wat we nu wel of juist niet moeten doen. Een aantal dingen zijn ondertussen wel duidelijk geworden over de aanpak op social media. Wij geven je graag 5 handige tips.

1. Luister naar wat er over jouw merk gezegd wordt

Wees je er bewust van dat jouw klanten letten op hoe jij met de coronacrisis omgaat. Neem je de juiste maatregelen? Help je anderen? Het is belangrijk om te weten wat er over jouw merk gezegd wordt. Lees daarom mee op social media. Zie je vooral neutrale of positieve posts over jouw merk? Dan weet je dat je goed bezig bent. Zie je juist een piek in negatieve vermeldingen? Dan kan dit wijzen op een aanstaande reputatiecrisis en is het nú het moment om actie te ondernemen en deze reputatiecrisis te voorkomen.

2. Wat is de corona-impact op jouw merk?

Het coronavirus heeft impact op alles en iedereen, in meer of mindere mate. We zien allemaal wat er om ons heen gebeurt. We zien ook voor wie de coronacrisis een ware nachtmerrie wordt en welke partijen er eigenlijk hun voordeel mee kunnen doen. Het is belangrijk om goed te kijken wat de corona-impact op jouw merk is. Door goed vast te stellen wat de specifieke impact van corona op jouw merk is, kun je de strategische benadering van de situatie verbeteren.

3. Reageer op negatieve vermeldingen

We noemden de negatieve vermeldingen net al even. Er zijn bedrijven die hierin een piek zien en dat wil je natuurlijk niet. Het is vooral ook heel belangrijk om op de juiste manier om te gaan met deze negatieve vermeldingen. Lees het, leer ervan en verbeter. Negatieve vermeldingen leiden het meest tot nadelige gevolgen voor je bedrijf, maar uit onderzoek blijkt dat mensen over het algemeen waardering hebben voor snelle, actieve reacties. Als je snel genoeg op deze berichten en opmerkingen reageert, dan kun je negatieve gevoelens omkeren en de schade voorkomen. Reageer dus altijd op de juiste wijze op negatieve vermeldingen.

4. Reageer zeker op influencers

Er zijn in deze tijd meer mensen op social media te vinden. Logisch, want we hebben (bijna) allemaal meer vrije tijd en dan gaan we al snel met social media aan de slag. Veel bedrijven ervaren dan ook een flinke toename aan reacties en vermeldingen. Krijg je zo veel vermeldingen dat je niet meer op alles kunt reageren? Zorg er dan in elk geval voor dat je wel reageert op reacties en vermeldingen van influencers. Zij kunnen je merk maken of breken, dus moeten voorrang krijgen in het ontvangen van een reactie.

5. Monitor alle aandacht die je krijgt

Het is van vitaal belang om je eigen reputatie bij je klanten, je doelgroep en je social media volgers te kennen. Veel bedrijven hebben hier goed zicht op, maar zijn zich niet bewust van de grote verschuivingen die er op dit moment plaatsvinden. Een fantastische reputatie kan in extreem korte tijd volledig om zeep worden geholpen. Plaats je bijvoorbeeld een foto of video waarop te zien is dat iemand de coronamaatregelen overtreedt? Dan kan je reputatie snel kelderen. Monitor daarom voortdurend alle aandacht die je nu krijgt en voer de juiste acties uit om deze aandacht zo positief mogelijk te houden.

Ga op de juiste manier met social media om

Het is altijd al belangrijk geweest om als bedrijf op de juiste manier met social media om te gaan, maar in deze tijd is het nóg belangrijker. Er zijn meer mensen aanwezig op social media en een kleine misser aan jouw kant kan nu extreem grote gevolgen hebben. Wil jij precies weten hoe je op de juiste manier met social media omgaat, nu en in de toekomst? Volg dan bij ons een social media training.