Wat is een technische SEO audit?

Het uitvoeren van een technische SEO audit zou eigenlijk standaard in je agenda moeten staan. De technische SEO audit is namelijk onmisbaar als je echt optimaal wilt scoren op het vlak van SEO. Je kunt eindeloos veel aandacht aan SEO besteden op je website, in je blogs en op je social media pagina’s, maar als je technische SEO niet in orde is doe je eigenlijk alles voor niets. Zonde, want door een technische SEO audit te doen kun je eenvoudig verbeteringen aanbrengen.

Wat is een technische SEO audit precies?

Technische SEO is een heel belangrijk onderdeel van SEO. Het omvat alle technische aspecten van je website. Hierbij kun je denken aan onder meer de URL’s, de sitemaps en de laadsnelheid. Wanneer de technische kant van je website niet op orde is, dan zijn alle andere activiteiten op het gebied van SEO eigenlijk nutteloos. Je behaalt niet het maximale resultaat. Door een technische SEO audit uit te voeren ontdek je in welke technische staat je website verkeert. Zijn er technische fouten te vinden in de kernsemantiek of de sitestructuur, dan worden onder meer je ranking in de zoekmachine en je websiteverkeer negatief beïnvloed. Door een technische SEO audit uit te voeren stel je vast of er fouten zijn en waar deze dan zijn, zodat je ze effectief aan kunt pakken.

Het uitvoeren van een technische SEO audit

Je kunt diverse tools gebruiken voor het uitvoeren van een technische SEO audit. Vaak wordt gebruik gemaakt van SEMrush of een vergelijkbare tool. Deze tools voeren end-to-end SEO audits van sites uit. Je kunt on- en off-page audits, domeintracking, concurrentieonderzoek, trefwoord profilering en organische verkeersanalyses uitvoeren. Juist doordat er zo veel mogelijkheden zijn, heb je ook volop gelegenheid om zo veel mogelijk statistieken van je website te verzamelen. Wanneer je goed duidelijk hebt hoe jouw website technisch presteert, dan kun je een stappenplan maken om zaken te verbeteren.

Fouten in technische SEO aanpakken

Wanneer je een technische SEO audit goed uitvoert, dan krijg je optimaal inzicht in de actuele staat van je website op het vlak van technische SEO. Er zijn veel factoren die invloed hebben op je SEO activiteiten. Google zal bijvoorbeeld altijd de voorkeur geven aan websites met een snelle laadtijd boven websites met een te lange laadtijd. Heeft jouw website relatief veel 404-foutpagina’s? Dan merk je dit aan het steeds verder wegzakken van je goede posities in Google. Kan jouw website nog altijd niet goed worden getoond op een smartphone? Google zal je dit laten merken door je goede posities steeds verder naar achteren te schuiven. Zomaar wat voorbeelden van hoe technische SEO invloed heeft op eigenlijk al je andere SEO activiteiten. Voer regelmatig een technische SEO audit uit, stel eventuele technische foutjes vast en los ze op!

Eerst de techniek, dan social media

Heb je geen goed lopende website? Zijn er nog technische mankementen die een goede ranking van je webpagina’s in de weg staan? Start dan nog niet met social media, maar fix eerst je website. Mensen klikken vanaf social media door naar je website. Je raakt potentiële klanten kwijt als je website niet in orde blijkt te zijn. Is je website gefixt en wil je direct het maximale uit social media halen? Dan ben je bij ons natuurlijk welkom voor een social media training naar wens.