Social listening: belangrijk of niet?

Social listening is relatief nieuw in de wereld van social media. Het is een trend die vooral sterker is geworden in tijden van corona, waarin extra verbinding tussen klant en bedrijf nóg belangrijker was dan voorheen. De trend zet zich voort. Social media is een goudmijn voor gegevens en inzichten die bedrijven kunnen gebruiken om hun sociale strategieën te verfijnen. De sociale kanalen weten uiteraard ook dat social listening echt in opkomst is en daarom gaan ook zij er nu sterker mee aan de slag.

Steeds meer tools voor social listening

De sociale kanalen hebben natuurlijk ook de veranderingen zien gebeuren tijdens de wereldwijde pandemie. Het gebruik van social media veranderde en dat is niemand ontgaan. De trend van social listening werd snel gespot en hier werd op gereageerd met de eerste tools speciaal voor dit doeleinde. Met de lancering van zoveel tools voor social listening is het voor iedereen heel gemakkelijk geworden om toegang te krijgen tot belangrijke inzichten op social media.

Welke tools gebruik je voor social listening?

Er zijn inmiddels al aardig wat tools voor social listening te vinden. Natuurlijk is niet elke tool even praktisch of relevant voor elk bedrijf. Hootsuite, die zelf ook al social listening oplossingen biedt, heeft een lijst opgesteld voor de beste tools op dit moment:

  • Talkwalker
  • ReviewTrackers
  • Hootsuite
  • Reddit Keyword Monitor
  • Synthesio
  • Adview
  • Hootsuite Insights (door Brandwatch)
  • Mentionlytics
  • Audiense
  • Brandwatch

Is social listening nu echt belangrijk voor bedrijven?

Gezien het gemak waarmee je sociale gesprekken kunt aanboren om zinvolle inzichten te verkrijgen, heeft social listening zijn weg gevonden naar de strategie van menig marketeer. Merken en marketeers gebruiken het voor verschillende toepassingen, van het begrijpen van de impact van een social media campagne tot het begrijpen van hoe mensen een merk ervaren. Er wordt veel informatie verkregen door middel van social listening en juist dit zorgt ervoor dat het een integraal onderdeel is geworden van tal van social media strategieën. Steeds meer marketeers plaatsen in hun strategie een uitroepteken bij social listening en dit geeft het beste antwoord op de vraag: ja, social listening is echt belangrijk.

Top 5 tips voor social listening

Social listening draait om het besteden van de juiste aandacht aan de juiste personen. Bedrijven moeten ‘luisteren’ naar hun doelgroep, zodat ze de juiste gegevens bemachtigen om binnen de social media strategie op in te spelen. Wij geven je 5 korte tips om slim aan de slag te gaan met social listening:

  1. Onderneem actie op alle belangrijke zaken die je hoort
  2. Houd grote veranderingen in meningen van je doelgroep in de gaten
  3. Laat meerdere teams samenwerken voor social listening
  4. Leer van je concurrentie
  5. Luister altijd en overal om zo veel mogelijk gegevens te verzamelen

Van social listening naar social posts

Social listening levert je veel informatie op, bijvoorbeeld over wat je doelgroep wel en niet van jou verwacht, wat zij wel en niet graag van jou zien en waar zij nu écht op zitten te wachten. Allemaal gegevens waar jij je nieuwe posts op kunt baseren om meer succes te bereiken op social media. Gebruik alle verkregen informatie uit social listening dan ook zeker voor de vormgeving van je toekomstige posts. Heb je extra inspiratie nodig voor je posts? Koop dan ons boek 101 posts voor op social media. Je kunt het online bestellen.