Snapchat zakelijk inzetten? Doen of niet?

De app waarmee foto’s maximaal 10 seconden zichtbaar zijn voor de ontvanger – Snapchat – is zeer populair geworden. Nu het een van de grootste platformen is waarmee foto’s worden verspreid, is de app ook voor bedrijven interessant. Beeldmateriaal dat kort zichtbaar is, wekt nu eenmaal nieuwsgierigheid en daar kun je goed gebruik van maken!

Foto’s en video’s delen

Met een hoogtepunt van 400 miljoen “snaps” per dag is Snapchat niet meer te negeren door bedrijven. Ter vergelijking, op Facebook worden gemiddeld 300 miljoen foto’s per dag geupload. Bovendien kun je met een beetje creativiteit Snapchat heel leuk inzetten voor je bedrijf.

Zakelijke mogelijkheden met Snapchat

Allereerst moet je nuttige connecties verzamelen op Snapchat. Denk aan vaste klanten maar ook collega’s en bedrijven waar je mee samenwerkt. Dan zijn er een aantal manier om Snapchat zakelijk in te zetten.

Maak er een spelletje van

Omdat snaps maar een aantal seconden zichtbaar zijn kun je aanwijzingen die leiden naar een prijs, een website, of iets anders heel goed via dit medium versturen. Mensen zijn al snel nieuwsgierig, maak hier gebruik van!

Sneak peak van je nieuwste product

Wie wil nu niet het prototype van je allernieuwste product al eventjes bekijken voor je hem lanceert? Automerk Acura gebruikte dit idee bijvoorbeeld heel succesvol. Zij Twitterden dat de eerste 100 mensen die Acura_insider toevoegden aan hun Snapchat vrienden, een exclusieve video te zien zouden krijgen van het nieuwste model. Hier kregen ze heel veel aandacht mee. Bovendien kun je vervolgens een reactie vragen op je nieuwste product!

Kijkje in het bedrijf

Wie werken er precies bij jou, met welk product zijn jullie bezig – geef mensen een kijkje in het hart van je bedrijf. Dit kan ook door Snapchat Story te gebruiken, dan blijft je snap 24 uur zichtbaar.

Wees creatief!

Er zijn natuurlijk heel veel dingen die je via een fotofragment kunt vertellen! Door de korte bekijktijd kun je deze foto’s exclusief maken, wat nieuwsgierigheid wekt. Sowieso doen visuele sociale media het goed, denk ook aan Instagram of Pinterest. Daarnaast is het heel opvallend dat 70% van de Snapchat gebruiker vrouw is. Gebruik dit ook bij het bedenken van een snap. Er valt in elk geval te concluderen: Snapchat zakelijk inzetten? Zeker doen!