Reclame Code nu ook voor Twitter
Bedrijven mogen geen oneerlijke claims over hun producten verspreiden via Twitter. De stichting Reclame Code waarborgt in Nederland de eerlijkheid van reclames. Tot nu toe mochten bedrijven nog Twitteren wat ze wilden, maar vanaf 1 januari geldt de zogenaamde “reclame code” ook voor Tweets, posts op Facebook en andere berichten op social media.
Misleidende reclame op social media
Bedrijven zijn in principe vrij om te posten wat ze willen op Twitter, Facebook, Pinterest en dergelijken. De bestaande regels voor reclame op TV of radio golden nog niet voor social media. Het is echter niet de bedoeling dat dit deel van de marketingbranche ontsnapt aan de regels voor eerlijke reclame. Daarom verplicht Stichting Reclame Code bedrijven voortaan om eerlijk te zijn als zij commerciële berichten posten, via welk medium dan ook.
Reclame maken
De regels voor reclame worden in Nederland opgesteld door Stichting Reclame Code. In deze regels staat dat reclame niet misleidend mag zijn, maar ook belangrijke informatie mag niet weggelaten worden. Voor sommige producten, voedsel of reizen, zijn nog specifiekere regels. Deze code is super fijn voor consumenten, dit voorkomt dat je producten koopt die toch niet zo groen zijn als beweerd werd of opeens een grote geldsom extra moet betalen. Overdrijven mogen bedrijven echter nog wel dus het blijft moeilijk om de verleiding te weerstaan. Als je ergens, zowel op televisie of op internet, reclame tegen komt die misleidend is kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.
Marketing op social media
Ben je nog niet actief met je bedrijf op social media? Er zijn heel veel mogelijkheden om jezelf en je bedrijf te promoten. Kijk eens naar een van de social media trainingen voor tips en trucs.