Neem QR-codes op in je marketingstrategie

QR-codes kunnen goed worden gebruikt in de wereld van marketing. Deze codes, ook wel Quick Response codes genoemd, kunnen het best worden gezien als kleine afbeeldingen die een zee aan informatie kunnen bevatten. Dat is al één van de redenen waarom je QR-codes in je marketingstrategie op zou moeten nemen.

Met QR-codes kun je alle kanten op

De QR-code is voor meerdere doeleinden ideaal. Dit kleine stukje digitale code kan eenvoudig worden gescand en gelezen met de camera op een  smartphone. Met QR-codes kun je werkelijk van alles insluiten, van een website tot een promotie of zelfs een video. Wij geven je 5 goede redenen om de QR-codes in je marketingstrategie op te nemen.

1. Heel veel informatie

QR-codes kunnen heel veel informatie bevatten, maar je hoeft er geen ruimte voor te reserveren. Elke QR-code of afbeelding kan tot 7.000 alfanumerieke tekens coderen. Dat zijn veel woorden allemaal op één kleine locatie! Ideaal om ruimte te besparen, bijvoorbeeld op je website of social media, en toch heel veel informatie over te brengen.

2. QR-codes vallen op

QR-codes vallen zeker op, ongeacht waar je ze tevoorschijn laat komen. Je kunt bijvoorbeeld een link naar een mobielvriendelijke bestemmingspagina in een QR-code plaatsen met de nodige boodschap of promotie erbij. Vervolgens kun je de QR-code delen op social media. Je zult zien dat het effect groot is.

3. Eenvoudig je contactinformatie delen

QR-codes zijn goed geschikt voor het delen van contactgegevens. Op social media is het natuurlijk verstandig om de contactgegevens gewoon op te schrijven, maar op bijvoorbeeld visitekaartjes heb je niet altijd voldoende ruimte voor alle gegevens. De QR-code lost dit eenvoudig op. Je kunt de contactinformatie in de code plaatsen, maar bijvoorbeeld ook linkjes naar je social media accounts.

4. Meer aandacht voor promoties

Koppel prospects direct aan informatie over je aanbiedingen, acties of andere leuke promoties zonder de lange URL in te voeren. Prospects zijn vaak moeilijk te overtuigen met een eenvoudige link, maar ze zijn wel allemaal benieuwd naar wat de QR-code te vertellen heeft. Je hebt dus direct de aandacht te pakken. Als deze aandacht vervolgens verschoven wordt naar een slimme promotie ben je zeker succesvol.

5. Geld besparen met QR-codes

Je kunt ook zeker geld besparen door gebruik te maken van QR-codes. We zien steeds vaker QR-codes in folders en brochures verschijnen. Niet vreemd, want het kan je zomaar een aantal pagina’s schelen. Deze pagina’s hoef je niet te betalen, terwijl de info wel wordt gedeeld in de folder. Ook voor je marketingbudget zijn QR-codes dus vaker de betere keuze.

QR-codes op social media

Op social media weet visuele content beter de aandacht te trekken dan geschreven inhoud. De QR-code valt ook onder visuele content. Dit, gecombineerd met het feit dat de code nieuwsgierig maakt, zorgt ervoor dat je er veel voordeel uit kunt halen. Wil jij ook meer succes op social media? Bekijk dan eens onze social media trainingen en schrijf je in!