Welke kwaliteiten heeft een social media manager?

Een social media manager heeft veel taken binnen het takenpakket. Het is handig als je kunt ontwerpen, bedenken, foto’s kunt bewerken, iets snapt van CRM, e-mailmarketing en ga zo maar door. Steeds meer bedrijven gaan op zoek naar een intern professional om social media te beheren. Helaas gebeurt het vaak dat de resultaten achterblijven en meer dan eens heeft dit te maken met het feit dat de social media manager niet de juiste skills bezit.

Wat moet een social media manager kunnen?

Het blijkt dat veel bedrijven eigenlijk niet goed weten wat een social media manager moet kunnen om succes te boeken. Zij komen er in de praktijk vaak pas achter dat een goede kennis van de sociale kanalen lang niet genoeg is. Wij geven je graag inzicht in 5 skills die een social media manager écht moet hebben.

1. Social media ademen

Een social media manager moet opstaan en naar bed gaan met social media. Dat is een harde eis en echt een vaardigheid die je moet hebben om succesvol te zijn. Heeft een persoon die nog niet of half, dan kan een social media training net het zetje in de rug zijn.

2. Teamplayer

Een goede social media manager is een echte teamplayer. Hij of zij werkt uitstekend samen met anderen en is niet bang om te vragen om hulp of ondersteuning als dit nodig is. Het zijn namelijk juist de mensen die alles alleen willen doen bij wie het grote succes uitblijft. Een social media manager moet veel contact hebben met sales, productie en management.

3. Multi-tester

Social media managers maken over het algemeen gebruik van een vaste set tools, maar zij moeten wel de behoefte voelen om nieuwe features uit te testen. Er komen zo veel nieuwe features bij binnen relatief korte tijd, dan de social media manager zichzelf af en toe echt moet kunnen inzetten als multi-tester. Welke functies zijn interessant en welke niet? Door alles goed te testen kan er ook direct gas op de plank worden gegeven als het gebruik van de feature in de toekomst ineens nodig is.

4. Schrijven, ontwerpen en presenteren

Deze drie skills mogen we eigenlijk rekenen onder het vermogen om het beste te presenteren. Een goede social media manager presenteert waardevolle teksten, maakt effectieve designs en voelt zich comfortabel voor de camera. Wanneer zij deze set skills bezitten, dan kunnen ze eigenlijk iedere vorm van social media content aan.

5. Hoog georganiseerd

De wereld van social media vraagt om een georganiseerde aanpak. In de basis kan het namelijk snel chaotisch worden, zeker wanneer er meerdere sociale kanalen bij worden gehouden. Alleen met een goed plan en een goed gevoel voor organiseren kun je er zonder al te veel stress veel resultaat uithalen.

6. Snel schakelen

Een ervaren social media manager kan snel schakelen van de creatieve kant van het vak naar de analytische kant van het vak. Verreweg de meeste aandacht gaat uit naar het creatieve deel, maar het analytische deel mag zeker niet vergeten worden onder het mom van ‘meten is weten’.

Social media uitbesteden

Natuurlijk zijn er ook bedrijven die geen (intern) professional voor social media willen inzetten, bijvoorbeeld omdat hier onvoldoende budget voor is of omdat het bedrijf en de social media activiteiten gewoonweg te klein zijn. Dan kun je natuurlijk ook social media uitbesteden aan ons. Wij regelen het allemaal graag voor je!