Is LinkedIn veranderd na de LION-hype?

Linkedin lion

LinkedIn werd vorig jaar (2017) ineens op de kop gezet door de inmiddels welbekende LION’s, de LinkedIn Open Networkers. Deze LION’s zijn natuurlijk niet verdwenen, maar de hype is wel achter de rug. Het is niet meer zo dat je LinkedIn niet kunt openen zonder meerdere berichten te zien met oproepjes om zomaar te linken. Nu de hype sterk is afgenomen is het tijd om te kijken naar het effect dat deze trend heeft gehad op LinkedIn. In hoeverre is het zakelijke netwerk veranderd? Wij benoemen de 5 belangrijkste veranderingen die we zien op LinkedIn.

1. LinkedIn profielfoto’s

Na de LION-hype zijn er veel meer profielen op LinkedIn te vinden die geen goede profielfoto hebben. Sterker nog, er zijn veel profielen die helemaal geen foto hebben of waarop een standaard afbeelding van een object of landschap te zien is. Meer mensen willen het uiterlijk niet (meer) laten zien op LinkedIn, waardoor het toch wat onpersoonlijker is geworden.

2. Onenigheid op LinkedIn

Er bestaat nu veel meer onenigheid op LinkedIn dan bijvoorbeeld twee jaar geleden, vóór de hype. Waar heeft dit nu mee te maken? Met 100% zekerheid kun je dit natuurlijk niet zeggen, maar de kans is vrij groot dat dit te maken heeft met de grote diversiteit van mensen die een post zien. Voorheen bleven LinkedIn updates toch voornamelijk circuleren in dezelfde kringen, tussen mensen uit dezelfde branche en met een soortgelijke kennis. De connecties van een persoon zijn nu zeer verschillend, waardoor het ook sneller onderling gaat botsen.

3. Sneller een baan

Na de LION-hype vinden mensen gemiddeld sneller een baan via LinkedIn dan voorheen. Ook dit heeft vooral te maken met de diversiteit in de netwerken van connecties. De vraag om een leuke baan komt nu bij veel meer verschillende mensen en sectoren terecht dan voorheen, waardoor er door velen in kortere tijd een nieuwe baan wordt gevonden. Dit geldt overigens niet voor iedereen en dat is dan wel weer jammer. Het zijn vooral de millennials die sneller een baan vinden.

4. Meer negativiteit

Wanneer we kijken naar de updates die op een dag worden gepost op LinkedIn, dan zien we dat er meer negativiteit te vinden is. Het aantal positieve posts neemt af, terwijl het aantal negatieve posts toeneemt. Hierbij valt ook op dat er op de negatieve updates vaker wordt gereageerd dan op de positieve updates. Dit zorgt op den duur voor een trend die je natuurlijk eigenlijk niet wilt op LinkedIn.

5. Onderschrijvingen

Onderschrijvingen zijn minder betrouwbaar na de LION-hype. Mensen bedachten dat zij veel voordeel konden halen uit veel onderschrijvingen. Om er meer te krijgen begonnen zij anderen (onbekenden) te onderschrijven, in de veronderstelling dat zij dan ook zomaar een onderschrijving terug zouden krijgen. Dit gebeurde vaak ook – en dit gebeurt nog steeds – waardoor je nu eigenlijk niet meer kunt vertrouwen op de onderschrijvingen.

Succes op LinkedIn

We moeten eerlijk zijn. Voor velen is de LION-hype een succes gebleken op LinkedIn, maar anderzijds zijn er ook veel mensen die er toch regelmatig nadelen van hebben ondervonden of nog steeds ondervinden. Je hoeft geen LION te zijn – en je hebt geen LION nodig – om succes op LinkedIn te verkrijgen. Alles wat je hiervoor moet doen is LinkedIn op de juiste manier gebruiken. Een LinkedIn training leert je hoe je dat doet en wij helpen je graag!