Infographics op Instagram plaatsen: doen of niet?

Infographics zijn al een aantal jaren populair, om meerdere redenen. We zien ze dan ook steeds vaker verschijnen en op steeds meer plekken. Eerder zagen we vooral infographics voorbij komen op websites, maar later verschenen zij ook op Facebook. Het is zeker ook een goed idee om infographics te delen op Instagram.

Waarom infographics op Instagram delen?

De infographics blijven interessant en het is zeker een goed idee om deze ook te plaatsen op Instagram. Voor alle bedrijven geldt eigenlijk dat het goed is om met Instagram aan de slag te gaan. Als je het dan toch doet, focus hier dan ook zeker op infographics, want het zal je veel opleveren. Wij geven je graag 7 redenen om ook infographics op Instagram te plaatsen.

1. Instagram blijft groeien

Instagram behoort tot de sociale kanalen die gestaag door blijven groeien. We zien het aantal accounts op internationaal niveau dagelijks stijgen. Daarnaast is dit zeker ook hét medium voor consumenten om hun favoriete merken te volgen. Het is dus zonder twijfel ook de plek voor jou om je potentiële klant te bereiken. Met infographics wek je interesse, bij een steeds groter wordende groep consumenten die geïnteresseerd zijn in jouw merk of bedrijf.

2. Infographics worden goed begrepen

Een heel belangrijk voordeel van infographics op Instagram is wel dat dat ze snel en makkelijk worden begrepen. Infographics bestaan voor het belangrijkste deel uit plaatjes, of visuals, en deze worden eigenlijk door iedereen begrepen. Bij tekst is dit anders. Het is dan toch belangrijk om rekening te houden met het niveau van de lezer. Bij infographics hoeft dit niet. Ze worden gewoon goed begrepen, door iedereen die ernaar kijkt.

3. De informatie wordt snel verwerkt

Beelden worden door onze hersenen makkelijker omgezet in informatie dan tekst. Visuals kunnen door de hersenen veel sneller worden verwerkt. We zijn visueel ingestelde wezens en dit merk je onder meer aan de snelheid van informatieverwerking bij het zien van plaatjes. Dit gaat veel sneller dan wanneer we een tekst lezen. De informatie wordt ook makkelijker en beter onthouden.

4. Een infographic is zeer compleet

Een infographic is even compleet als een tekst. Het grote verschil zit in de manier waarop de boodschap wordt overgebracht. De infographic heeft ook een inleiding, een boodschap en een conclusie, zoals we dit ook bij teksten zien. Op deze manier kan een infographic op Instagram een heel verhaal overbrengen door middel van afbeeldingen die verwerkt zijn tot een enkele afbeelding.

5. infographics dringen het geheugen direct binnen

Waarom onthouden we informatie nu beter wanneer we het in plaatjes zien dan wanneer we het in woorden lezen? Dit is eenvoudig te verklaren. Woorden lezen we alleen, maar plaatjes vragen om even verder te kijken. We moeten analyseren wat er precies wordt verteld door een infographic. Hierdoor zijn we er intensiever mee bezig, waardoor de informatie direct wordt vastgepind in het geheugen.

6. Infographics werken inspirerend

Als ondernemer wil je jouw klanten en potentiële klanten blijven inspireren en motiveren. Dit doe je eenvoudig met infographics. De infographics zijn vaak op een speelse, opvallende manier ontworpen. Ze spreken de creativiteit van de kijker aan en dit zorgt ervoor dat een infographic een inspirerende werking heeft op de kijker. Je kunt jouw (potentiële) klanten dus makkelijk inspireren door infographics op Instagram te plaatsen. Je krijgt hier meer waardering voor je bedrijf of merk voor terug.

7. Infographics wekken nieuwsgierigheid

Je wilt natuurlijk opvallen op Instagram. Er zijn veel bedrijven actief op dit kanaal en het is aan jou om ervoor te zorgen dat jij opvalt tussen alle posts van concurrenten. Je valt makkelijk op met infographics, vooral omdat infographics nieuwsgierigheid opwekken. Mensen willen toch even kijken wat nu precies de boodschap van de visual is en op dat moment heb jij de aandacht te pakken!

Volg eens een Instagram training

Instagram is heel belangrijk voor bedrijven en mag dan ook eigenlijk niet ontbreken aan de social media strategie van jouw bedrijf. Wil jij precies weten hoe jij het maximale uit Instagram haalt? Volg dan eens een Instagram training bij ons!