Google resultaten een rommel door ChatGPT?

Misschien is het jou ook opgevallen dat je goede resultaten in Google ineens verdwenen zijn. Het is goed mogelijk dat meerdere van jouw best-scorende webpagina’s zelfs helemaal uit de Google resultaten verdwenen zijn. Zelfs wanneer je de exacte titel van een webpagina of een zakelijk blog invoert in de zoekbalk, lijkt Google de inhoud niet meer terug te kunnen vinden.

Kortom, de zoekresultaten van Google zijn op dit moment één grote rommel en ChatGPT lijkt daar de oorzaak van te zijn. Hoe zit dit precies? Lees het in dit artikel!

Detectiesysteem voor ChatGPT content

Eerder heeft Google al aangegeven te werken aan het ontwikkelen van een detectiesysteem voor ChatGPT content, zodat deze content kan worden geweerd uit de zoekresultaten. Op dit moment zijn de eerste systemen voor detectie van AI-content al ontwikkeld. Hierbij gaat het om detectiesystemen die met 99 procent nauwkeurigheid AI-content kunnen scheiden van menselijke content, ofwel content geschreven door een werkelijk persoon.

Dit systeem is echter niet van Google, maar van een Amerikaanse partij. Het systeem werd ontwikkeld om scripties en essays van studenten te controleren, zodat kan worden voorkomen dat AI-content zorgt voor hoge cijfers. Google laat voor alsnog op zich wachten met het detectiesysteem, maar werkt wel aan een eigen AI-oplossing.

Waarom is Google momenteel zo’n rommel?

Helaas heeft Google zelf nog geen uitspraken gedaan over de oorzaak van verdwijnende resultaten en websites uit de zoekresultaten. Experts vermoeden dat dit te maken heeft met de manier waarop de Google bots omgaan met ChatGPT. De zoekmachine rankt onder meer op unieke content, op waardevolle content en op eerlijke content. ChatGPT content is niet foutloos, bevat in sommige gevallen plagiaat en is vaker algemeen dan diepgaand.

Er wordt momenteel veel gebruik gemaakt van ChatGPT voor het creëren van content, waardoor Google te maken heeft met een overload aan nieuwe webpagina’s die gerankt moeten worden. In een poging menselijke content van ChatGPT content te scheiden, wat ook door de bots moet worden gedaan, wordt het een grote rommel.

ChatGPT maakt Google overbodig

Jarenlang heeft Google natuurlijk de hoofdrol gespeeld in de wereld van online search. Nu ChatGPT bestaat, is het niet meer noodzakelijk om Google te gebruiken voor het vinden van informatie. Je hoeft geen zoekopdrachten meer in te voeren om vervolgens een keuze te maken uit tientallen resultaten. Het enige dat je hoeft te doen is het vragen aan je AI-tool en je krijgt direct waar je om vraagt. Dit laat experts vermoeden dat ChatGPT ervoor gaat zorgen dat het gebruik van Google overbodig wordt.

Is nieuwe content toevoegen aan je website nog zinvol?

Het is moeilijk te zeggen of het nog zinvol is om nieuwe content aan je website toe te voegen, bijvoorbeeld in de vorm van zakelijke blogs. Opvallend is wel dat nieuwe zakelijke blogs op dit moment niet worden opgenomen in Google zoekresultaten. Dit zou betekenen dat het zakelijk bloggen niet langer zinvol is. Anderzijds kan dit ook een fase zijn waar Google doorheen gaat om later wél goed in staat te zijn om menselijke content te scheiden van ChatGPT content. De meningen van experts zijn hier ook over verdeeld. Duidelijk is wel dat steeds meer bedrijven op dit moment het zakelijk bloggen tijdelijk staken.

Dan maar overstappen op ChatGPT content?

Een logische tweede gedachte is om over te stappen op het toevoegen van ChatGPT content aan je website. Wil je leren hoe je dat doet? Volg onze ChatGPT training of een van de andere artificiële intelligent trainingen. Ook hiervoor geldt op dit moment dat goede rankings eigenlijk niet aan de orde zijn. De kans bestaat dus dat ook die content niet vindbaar zal worden in de Google zoekresultaten. Wat dat betreft kunnen we enkel afwachten wat Google gaat doen. Wil jij goed voorbereid zijn en nu al optimaal gebruik leren maken van AI-tools? Volg dan onze training.