Facebook wil gebruikers van LinkedIn ‘stelen’

We kennen Facebook als een sociaal netwerk dat graag voortdurend in beeld blijft. Dit is ook de manier waarop het netwerk groot is geworden, want Facebook heeft vandaag de dag maar liefst 1,79 miljard leden wereldwijd. Daar kunnen andere sociale media nog een puntje aan zuigen. Toch heeft Facebook laten weten dat het echt nooit genoeg is, want nu wil het netwerk vernietigende raketten afvuren op LinkedIn.. Figuurlijk natuurlijk!

Facebook aast op LinkedIn gebruikers

Het is geen geheim dat Facebook zich de laatste tijd meer en meer op de zakelijke gebruikers is gaan richten. Geen probleem voor LinkedIn, want dat netwerk heeft andere kwaliteiten. Eén van de grootste krachten van LinkedIn is de personeelsadvertentie. Vacatures kunnen toch wel worden gezien als de kernactiviteit op dit professionele netwerk, dat momenteel een kleine 468 miljoen leden heeft. Facebook aast nu op deze kernactiviteit.

Wat zijn de plannen van Facebook?

Het idee is dat er vacatures worden weergegeven op Facebook. Hier wordt een slimme robot op gezet zodat je, volgens Facebook, zomaar de perfecte vacature voor je neus krijgt geschoven zonder dat je zelf wist dat je precies hiernaar op zoek was. Tja, de tijd staat niet stil en Facebook kán het. Hiermee is het sociale netwerk er nog niet, want ook het solliciteren moet veel makkelijker kunnen volgens Facebook. Er zal een speciale button komen en wanneer je hierop klikt, dan wordt er automatisch een sollicitatieformulier voor je ingevuld met je Facebookgegevens. Vervolgens wordt jouw sollicitatiebrief direct via Facebook Messenger verstuurd. Makkelijk gezegd; solliciteren kost je straks via Facebook nog slechts een halve minuut, hooguit, om je gegevens aan te vullen en mogelijk een korte motivatie te schrijven. Hoe het precies in elkaar zal gaan steken is nog niet helemaal helder.

Wat betekent dit voor LinkedIn?

Zoals gezegd weet LinkedIn zich te onderscheiden met, voornamelijk, de personeelsadvertenties. Het zal voor het professionele netwerk dan ook geen nieuws zijn dat met open armen wordt ontvangen, maar LinkedIn zelf heeft nog niet gereageerd. Ook zal het een flinke domper zijn voor Microsoft, de gigant die op het punt staat om LinkedIn over te nemen, maar die daarentegen ook een klein aandeel in Facebook heeft.

Facebook wil bedrijven binnentrekken

Het hoofddoel van Facebook is om meer bedrijven binnen te halen door hen meer mogelijkheden te bieden. Er worden meer handige functies ontworpen voor ondernemingen om Facebookgebruikers naar de bedrijfspagina te sturen. Met Messenger wil Facebook ook meer gaan doen. Zo worden boardingpasses van KLM al door de luchtvaartmaatschappij verstuurd via Facebook Messenger, en dit is pas het begin volgens Facebook.

Denk er wel goed over na

Sommigen zullen blij zijn met de nieuwe mogelijkheid om straks makkelijk te kunnen solliciteren via Facebook, anderen zullen er minder enthousiast over zijn. Je moet je ook wel bedenken wat voor inhoud je allemaal op Facebook hebt staan, want ondernemers die jouw sollicitatie via Facebook ontvangen gaan gegarandeerd je profiel bestuderen.

LinkedIn staat ook niet stil

Natuurlijk blijft LinkedIn ook ontwikkelen en het is zeer onwaarschijnlijk dat Facebook het voor elkaar krijgt om grote hoeveelheden ondernemers helemaal van LinkedIn weg te trekken. Laatst informeerden we je nog over de grote metamorfose van LinkedIn en ook daar verwachten we nog veel van in de toekomst.

Trainingen

Natuurlijk volgen wij alle ontwikkelingen op de voet, zodat wij jou onze LinkedIn trainingen en Facebook trainingen helemaal up to date kunnen blijven aanbieden.