Facebook neemt reality-bril makers Oculus Rift over

Facebook is tegenwoordig meer dan alleen vrienden toevoegen en al je bezigheden delen met jouw bekenden. Na een spraakmakende overname van Whatsapp, de ‘bedreiging’ voor Facebook, is de volgende overname alweer een feit. Facebook heeft bekend gemaakt dat hun meest recente overname het bedrijf Oculus VR / Rift betreft.

Oculus VR maakt van gamen een hele nieuwe ervaring

Oculus VR’s producten hebben alles te maken met virtual reality. Het bedrijf werd, door veel media aandacht, twee jaar geleden bekend bij het grote publiek naar aanleiding van hun innovatieve Oculus Rift bril. Het Google Glass is met deze nieuwe bril verleden tijd en Oculus VR gaat nog een innovatieve stap verder in deze virtuele wereld. Met de virtual reality Oculus Rift bril beleef je de wereld van het gamen op een totaal nieuwe en unieke manier. Wanneer je deze bril opzet, begeef je jezelf direct in jouw online game wereld.

Door de nieuwste technologie, wordt elke beweging van je hoofd geregistreerd en zorgt het ervoor dat je vloeiend in deze virtuele wereld rond kan kijken. Een ander briljant bijkomend effect van deze bril is dat je alles in 3D ziet en met het 100° gezichtsveld behoud je een goed overzicht. De combinatie van het brede gezichtsveld, het hoofd-tracking systeem en het stereoscopisch 3D creëren een meeslepende virtual reality ervaring.

Facebook + Oculus VR = nieuw virtual reality platform

Tijdens de brainstorm sessies tussen Facebook en Oculus VR kwam naar voren dat beide bedrijven meer met elkaar gemeen hadden dan in eerste instantie gedacht. Beiden hebben de ambitie om een nieuw platform te creëren dat een nieuwe vorm van interactie tussen mensen mogelijk zal maken. De overeenkomende visies laten zien dat ze allebei willen blijven innoveren. Ze geloven dat communicatie de drijfveer is om nieuwe platforms te ontdekken en ze willen beiden meewerken aan een meer open en verbonden wereld.

Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, gelooft dat alles mogelijk is en zag daarom potentie in Oculus en virtual reality. Mark gaf in een persbericht aan wat voor potentie hij ziet in Oculus VR. “Mobiel zijn is het hedendaagse platform, maar nu zijn we ons aan het klaarmaken voor de platforms van morgen. Oculus VR heeft de kans om het meest sociale platform ooit te creëren en dit zal de manier waarop we werken, spelen en communiceren voor altijd veranderen.” Als reactie op dit bericht reageert Brendan Iribe, CEO van Oculus VR, met de volgende woorden: “Wij zijn enthousiast om te gaan werken met Mark en het Facebook team om het beste virtuele platform te worden. We geloven dat virtual reality mensen samenbrengt in nieuwe en magische manieren”.