Facebook maakt GIF-jes belofte waar

Facebook heeft al lange tijd met GIF-bestanden te maken. Deze bewegende animaties kunnen namelijk al sinds 2015 worden verstuurd via Facebook Messenger. In het begin liep dit nogal stroef, waardoor Facebook eigenlijk niet wist of het wel een waardevolle toevoeging was. In 2016 werden de GIF-bestanden ineens extreem veel gebruikt en ook via linkjes in comments verzonden. We hebben het over een totaal van 13 biljoen verzonden GIF-bestanden in heel dat jaar. Per minuut komt dit neer op maar liefst 25.000 stuks! Hierop beloofde Facebook meer GIF-opties binnen het sociale netwerk.

GIF-button staat eindelijk op Facebook

In maart 2017 lieten wij je al weten dat Facebook liet doorschemeren dat er werd gewerkt aan het uitbreiden van de mogelijkheden met GIF-bestanden, maar hierbij moesten we je ook mededelen dat Facebook er zelf nauwelijks iets over los wilde laten. Nu blijkt dat er achter de schermen voortdurend gewerkt werd aan de beloofde GIF-uitbreidingen. Misschien is het je al opgevallen, maar sinds gisteren heb jij ook de GIF-button overal in Facebook staan.

GIF-bestanden in comments en posts

Vanaf nu kun je gemakkelijk GIF-bestandjes gebruiken om ergens op te reageren. Wanneer je klikt op ‘opmerking plaatsen’, dan zie je naast jet commentvakje niet alleen de welbekende smiley staan voor het toevoegen van emoticons. Links van deze smiley kun je nu de GIF-button vinden. Je kunt ook een GIF-bestand posten. Dit doe je door gewoon te gaan posten zoals je altijd doet. Onderaan het rijtje mogelijkheden, met onder meer de activiteiten en foto’s, kun je nu een paarse GIF-button vinden.

Facebook biedt alleen standaard GIF-bestanden

Het is op dit moment niet mogelijk om zelf een GIF-bestand te maken en te versturen of er eentje toe te voegen die bij Facebook niet bekend is. Je kunt een keuze maken uit GIF-bestanden die het sociale netwerk voor je heeft geselecteerd, van Disney, Tenor en Giphy. De nieuwe optie is op de eerste dag al bizar veel gebruikt. Het zal ons dan ook niet verbazen als de GIF-mogelijkheden steeds verder worden uitgebreid.

Zijn GIF-bestanden slim voor bedrijven?

Of het delen van, of reageren met, een GIF-bestand verstandig is voor bedrijven, dat is volledig afhankelijk van de situatie. De bestanden zijn vaak humoristisch en dit is voor bedrijven zeker niet verboden. Wel zal je ervoor moeten waken dat je de grenzen niet overschrijdt als professional. Bij twijfel kun je het beter niet doen. Wil jij alles weten over goede mogelijkheden voor bedrijven op Facebook? Dan is een Facebook training een goede optie.