Voeg emoji’s toe aan long form copy op Instagram

Emoji’s mogen gebruikt worden. Een krachtig statement om mee te beginnen, maar we zien nog te vaak dat bedrijven een beetje ‘bang’ zijn om emoji’s te gebruiken. Social media en emoji’s zijn nauw met elkaar verbonden. Toch gebruiken sommige bedrijven de emoji’s liever niet, vaak uit angst dat zij niet langer professioneel overkomen. Het tegendeel is waar. Bedrijven die op social media, zoals op Instagram, wel gebruik maken van emoji’s worden beter gewaardeerd dan de ondernemingen die besluiten dit niet te doen. Zeker voor long form copy is het gebruik van emoji’s aan te raden.

Maar long form copy is toch niet gewenst op Instagram?

Het klopt inderdaad dat long form copy niet erg gewenst is op Instagram. Dit betekent niet dat je het nooit toe kunt passen. Short copy werkt uitstekend voor een bewust publiek met een hoge intentie. We hebben het dan over mensen die al nader kennis met jou hebben gemaakt, die weten wat jij hen te bieden hebt en die al sterk aan het overwegen zijn een aankoop bij jou te doen. Zij kunnen long form copy vaak niet erg waarderen, vooral omdat zij gewoon ‘to the point’ willen komen. Dit geldt echter niet voor prospects die nog niet eerder kennis hebben gemaakt met jouw merk. Zij hebben juist wél behoefte aan long form copy.

“Het limiet voor een instagram caption staat op 2200 tekens” 

Long form copy met emoji’s toepassen

Zeker als je net actief bent met je bedrijf op Instagram is het nog zaak om mensen vooral goed kennis te laten maken met jouw merk. Prospects die nog niet eerder van jouw merk hebben gehoord, moeten overtuigd worden. Je Instagram advertenties hebben in dit geval doorgaans meer tekst nodig om je merk te introduceren, om de voordelen te schetsen en alle mogelijke bezwaren weg te nemen. Toch wil je niet dat jouw Instagram advertenties eruit zien als onleesbare tekstblokken. Dit los je op door emoji’s toe te voegen aan de tekst. Emoji’s kunnen tekst kracht bij zetten én zorgen voor de broodnodige onderbrekingen van de long form copy. Daarnaast bieden ze meer belangrijke voordelen.

Je bereikt meer als je emoji’s gebruikt

Emoji’s zijn ideaal om de aandacht naar bepaalde delen van je advertentietekst te trekken. Zo is het makkelijk om je toegevoegde call to action (CTA) beter op te laten vallen wanneer je hier emoji’s bij plaatst. Daarnaast is bewezen dat emoji’s zelfs de conversie- en klikfrequenties aanzienlijk kunnen verhogen. Je kunt dus echt meer bereiken door alleen maar wat emoji’s aan je bericht toe te voegen. Wel is het hierbij belangrijk dat je goed weet wat elke emoji precies betekent, zodat je ‘blunders’ kunt voorkomen. Weet je niet precies wat een emoji betekent? Zoek dit dan op of maak gebruik van een andere passende emoji, waarvan je de betekenis wel kent.

Een effectieve strategie toepassen op Instagram

Instagram is uniek. Steeds meer bedrijven gaan ermee aan de slag en halen er voordeel uit. Toch is het wel belangrijk om goed op de hoogte te zijn van hoe Instagram voor jou werkt. Het sociale kanaal is compleet anders dan andere kanalen, waar je misschien al aan gewend bent. Ken jij nog niet alle ins en outs van Instagram? Dan ben je welkom om bij ons een Instagram training te volgen. Wij maken je wegwijs en zorgen ervoor dat jij er sterk mee begint.