Ello, hét alternatief voor Twitter en Facebook?
De overmaat aan marketing uitingen op Facebook en Twitter is de oprichters van Ello al tijden een doorn in het oog. Omdat ze denken dat er meer mensen zijn die er zo over denken zijn ze ermee begonnen: een sociaal netwerk zonder reclame en zonder handel in gebruikersdata. Is dit hét alternatief voor Facebook en Twitter?
Alleen op uitnodiging
Ello is tot nu toe alleen op uitnodiging toegankelijk. Het is mogelijk een verzoek te doen om te worden uitgenodigd en blijkbaar verhoogt dit de aantrekkingskracht van dit nieuwe medium. Na een aanvankelijke trage start in maart 2014 zijn er inmiddels dagen dat er 30.000 verzoeken per uur binnenstromen. De toelating is zelfs tijdelijk stilgelegd omdat de servers de toestroom niet aankonden Het ziet er dus naar uit dat Ello toch nog een vliegende doorstart heeft. Op Ebay wordt zelfs al gehandeld in uitnodigingen.
Een mix van Facebook, Twitter en Tumblr
Het nieuwe netwerk is een mix van Facebook, Twitter en Tumblr. De oprichters bezweren dat ze nooit reclame zullen toelaten en niet zullen handelen in gebruikersgegevens, zoals dit bij o.a. Facebook wel gebeurt. Verder is er geen censuur en is het toegestaan een valse (vriendelijker gezegd:’alternatieve’) naam te gebruiken, iets wat op Facebook niet mag. De vormgeving is sober.
Bedenken van de naam Ello
De naam Ello is volgens de oprichters gekozen vanuit een streven naar minimalisme, naar weglating van het overbodige. Vandaar dat de H van Hello ook maar achterwege is gelaten. Het is in ieder geval een naam die gemakkelijk beklijft.
Is Ello levensvatbaar?
Er bestaan twijfels in de markt of Ello het gaat redden. Op dit moment drijft het sociale netwerk op een eenmalige investering van 435.000 dollar, aangevuld met donaties. De vraag is natuurlijk hoe de site denkt te overleven zonder commerciële inkomsten. We geven nog geen trainingen over Ello, maar je kunt natuurlijk wel een Facebook training of Twitter training volgen!