5 do’s op LinkedIn: hoe pak jij het aan?

De do’s en dont’s op LinkedIn.. Ze worden nogal eens door elkaar gehaald. Dat wil zeggen, we zien het nog regelmatig verkeerd gaan op dit professionele kanaal. Zonde, want als ondernemer kun je veel voordeel uit LinkedIn halen als je het slim aanpakt. Ga niet aan de slag zonder plan, maar werk een duidelijke strategie uit voor het gebruik van dit professionele netwerk. Zorg dat je precies weet hoe LinkedIn werkt, zodat je er het maximale uit kunt halen.

Ontdek 5 belangrijke do’s op LinkedIn

De meesten weten het inmiddels wel: gebruik LinkedIn niet om je familiekiekjes, je vakantiefoto’s of de leukste plaatjes van je hond te delen. Gelukkig zien we dat deze don’t steeds beter begrepen wordt. Maar wat moet je dan wél doen op LinkedIn? Wij delen graag 5 belangrijke do’s met je!

1. Analyseer je connecties

We hebben met de zogenaamde LION trend te maken gehad op LinkedIn, waarbij het vooral het doel was om zo veel mogelijk connecties te verzamelen. Wij hebben nooit achter die trend gestaan, want het is vooral belangrijk om waardevolle connecties te hebben. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Dit geldt zeker voor LinkedIn connecties. Tijd voor de grote schoonmaak! Analyseer je connecties, ontdek waarom deze connecties bestaan en welk voordeel jij eruit haalt. Zie je geen voordeel? Skip de connectie! Beperk je connecties tot de waardevolle contacten.

2. Verzamel ‘expert punten’

Nee, echte ‘expert punten’ bestaan niet op LinkedIn, maar het gaat om het idee wat hierachter ligt. Waar scoor jij punten mee bij je connecties en waarmee niet? Welke acties leveren jou iets op? Ga dit eens goed ontdekken. Deel je expertise. Laat zien waarom jij dé professional binnen jouw vakgebied bent. Dit valt niet alleen op onder je connecties, maar het komt uiteindelijk ook terecht bij potentiële klanten die je nu nog niet kent. Zó scoor je expert punten!

3. Zorg voor een goede communicatie

Natuurlijk, je wilt niet eindeloos bezig zijn met communiceren via LinkedIn. Dit hoeft ook niet, maar het is wel belangrijk om de communicatie op peil te houden. LinkedIn is hét netwerk voor het onderhouden van bestaande contacten en het opzetten van communicatie met nieuwe klanten. Leer goed en effectief communiceren via LinkedIn en zorg ervoor dat je altijd weet met wie je te maken hebt. Hier kun je je communicatie steeds beter op aanpassen voor een groter effect.

4. Verzamel eerlijke aanbevelingen

Positieve aanbevelingen op LinkedIn vormen een betrouwbare bron voor potentiële nieuwe klanten. Het is daarom altijd goed om aanbevelingen op LinkedIn te ‘sparen’. Houd er wel rekening mee dat het heel belangrijk is dat deze aanbevelingen echt zijn. Fake recensies kunnen je uiteindelijk duur komen te staan en dit wil je echt niet. Eerlijkheid gaat boven alles. Zorg ervoor dat je eerlijke, positieve aanbevelingen verdient.. en deze ook krijgt!

5. Haak snel in op trends

Ook op LinkedIn hebben we met trends te maken. Houd deze trends altijd goed in de gaten. Komt er een trend voorbij waar jij makkelijk op in kunt haken? Doe dit dan direct en het zal zeker opvallen. Dit is dé manier om een nieuw publiek te bereiken.

Een LinkedIn training helpt je verder

Veel ondernemers pakken het slim en effectief aan op LinkedIn, maar er zijn er ook nog meer dan voldoende die eigenlijk niet zo goed weten wat ze nu met dit netwerk aan moeten. Behoor jij tot deze laatste groep? Dan nodigen wij je uit voor het volgen van een LinkedIn training. Het helpt je zeker verder om meer uit jouw LinkedIn account te halen.