De kracht van een funnel voor je e-book

Een e-book verkopen kan je een aantrekkelijk extra inkomen opleveren. Zeker voor ZZP’ers, die niet langer afhankelijk willen zijn van het ‘uurtje-factuurtje’ principe, is het schrijven en verkopen van een e-book een geweldige optie. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat je voldoende e-books verkoopt om er iets leuks aan over te houden. Hier kan een funnel je bij helpen. Wij vertellen je meer over de kracht van een funnel voor je e-book.

Wat is een funnel eigenlijk?

Een funnel wordt ook wel een verkooptrechter genoemd. Een verkooptrechter is een proces dat potentiële klanten naar jouw product leidt en ze uiteindelijk in betalende klanten verandert. Het is een geautomatiseerd proces dat minimale inspanning vereist om te onderhouden, maar dat wel krachtig voor je blijft werken. Een funnel voor je e-book is de ideale manier om de interesse te wekken en mensen op te warmen om het e-book te kopen.

Hoe steekt de funnel precies in elkaar?

Je biedt een e-book aan. Mensen zien dit e-book, maar zijn nog niet klaar om het ook daadwerkelijk te kopen. Het zijn potentiële klanten die nog overtuigd moeten worden. Van alle mensen die jouw e-book zien heeft slechts 4 procent een directe verkoopintentie. De overige 96 procent moet nog opgewarmd worden. Deze mensen gaan door de zogenaamde verkooptrechter en deze bevat 4 stappen:

  • Awareness (bewustzijn)
  • Interest (interesse)
  • Decision (beslissing)
  • Action (actie)

De funnel loopt smaller af naar beneden. Dit betekent dat de groep mensen met iedere stap kleiner wordt, maar de kans dat zij daadwerkelijk gaan kopen wordt met elke fase groter.

Hoe werkt een funnel voor een e-book precies?

Je kunt natuurlijk zelf bepalen hoe je de funnel voor je e-book precies vormgeeft. Voor e-books wordt er vaak een vaste structuur gevolgd, welke vooral kan worden ingezet als je meerdere e-books wilt verkopen. Hieronder vind je een 3-stappenplan die je kunt gebruiken.

Stap 1: Aanbieden van een goedkoop e-book

De eerste stap is het heel voordelig aanbieden van je eerste e-book. Mensen kennen jou nog niet als schrijver en weten niet wat zij moeten verwachten. Het is belangrijk om hen eerst tegen een heel lage prijs kennis te laten maken met wat jij te bieden hebt. Bied een eerste e-book dus gratis of tegen een lage prijs aan.

Stap 2: Bied een bundel aan

Heeft iemand jouw eerste e-book gekocht? Dan bied je direct een bundel aan. In deze bundel bied je al je e-books aan tegen een scherpe prijs. Het is belangrijk om het aanbod aantrekkelijk te maken. De upsell is duurder, maar moet wel voordeel bieden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de bundel 70 procent minder kost dan wanneer de klant elk e-book apart zou kopen.

Stap 3: Ga voor een downsell

Een upsell zal niet voor iedereen direct interessant zijn. Zijn er klanten die de upsell niet afnemen? Ga dan voor een goedkopere downsell. Bied bijvoorbeeld twee extra e-books aan tegen een aantrekkelijke prijs.

Waar moet je rekening mee houden?

Een belangrijk punt om rekening mee te houden is dat je elke stap zo makkelijk mogelijk moet maken. Zorg ervoor dat klanten met een enkele klik jouw upsell kunnen kopen. Zij hebben immers alle gegevens al ingevoerd bij het kopen van je eerste e-book. Wanneer je de vervolgstappen, dus bij de upsell of de downsell, te ingewikkeld of uitgebreid maakt, dan zal een grotere groep afhaken. Is het aanschaffen van de upsell of downsell snel, makkelijk en voordelig? Dan verkoop je meer. Gemiddeld kiest 35 procent van de kopers van je eerste e-book direct voor de upsell. Hierdoor stijgt je bestelwaarde direct.

Verkoop via een professioneel platform

Je kunt altijd méér verkopen wanneer je gebruik maakt van een platform dat je de juiste mogelijkheden biedt. Denk bijvoorbeeld aan het overnemen van je huisstijl en de optie om te betalen via iDEAL. Ben jij nog op zoek naar zo’n platform? Maak dan eens kennis met Skillba! Lees meer over dit platform op www.skillba.com en probeer het direct gratis uit!