ChatGPT en SEO content creatie: een goede combinatie?

ChatGPT wordt steeds vaker gebruikt voor content creatie, zoals voor het creëren van zakelijke blogs en social media posts. Zeker als het gaat om content die op de website wordt geplaatst, is het belangrijk om ook voldoende aandacht te besteden aan SEO. Dit noemen we ook wel zoekmachineoptimalisatie, of Search Engine Optimization. Een belangrijke vraag is wel of ChatGPT en SEO content creatie goed samen gaan. In hoeverre kan de AI-tool eigenlijk rekening houden met SEO en het verkrijgen van goede posities in Google? Wij vertellen je hier graag meer over.

Belangrijke principes in de wereld van SEO

Wanneer we kijken naar SEO, dan zijn er een aantal belangrijke pijlers. Achter de schermen is dit de techniek van je website. Daarnaast gaat het om linkbuilding en om content creatie met aandacht voor SEO. Dit is waar ChatGPT je kan helpen, op het gebied van content creatie. Je kunt tegenwoordig namelijk je zakelijke blogs laten schrijven door ChatGPT. Waar moet een goed SEO blog nu aan voldoen? Dan moeten we kijken naar enkele belangrijke principes. Zo moet de tekst waardevolle informatie bevatten en moet er aandacht zijn voor zoektermen. Daarnaast moet de indeling juist zijn en mogen de alinea’s niet te lang zijn, terwijl de subkoppen bewust gekozen moeten worden. Om optimaal rekening te houden met SEO, heeft een zakelijk blog ook een meta description nodig en een afbeelding met goede ALT-tekst.

Zakelijke blogs schrijven met ChatGPT

ChatGPT is een geavanceerd taalmodel dat in staat is om teksten te genereren die natuurlijk aanvoelen voor de lezer. Dit is op zichzelf al een krachtig hulpmiddel, omdat het de basis legt voor kwalitatieve content. Het is dus goed mogelijk om je zakelijke blogs te laten schrijven door ChatGPT, al moeten we hier wel een kanttekening bij maken. ChatGPT teksten zijn vaak herkenbaar aan het gebruik van woorden die mensen niet zo snel zouden kiezen. Hierdoor kan het gebruik van ChatGPT voor je zakelijke blogs wel ten koste gaan van de authenticiteit.

SEO content creatie en ChatGPT

Velen vragen zich af in hoeverre ChatGPT rekening kan houden met SEO bij content creatie. SEO draait niet alleen om zoekwoorden en links. De kwaliteit van de content speelt een even grote rol. Google en andere zoekmachines waarderen content die waardevol, informatief en relevant is voor de lezer. ChatGPT kan zeker helpen bij het genereren van goed gestructureerde en inhoudelijk rijke teksten die aansluiten bij jouw onderwerp en je specifieke doelgroep. Wij geven je hier graag meer inzicht in door middel van een aantal belangrijke punten waar je rekening mee moet houden.

1. Juiste integratie van zoekwoorden

ChatGPT kan in de content rekening houden met zoekwoorden, die natuurlijk heel belangrijk zijn voor SEO. Door jouw gewenste zoekwoorden en -zinnen van tevoren te specificeren, kan ChatGPT deze naadloos in de tekst verwerken. Dit zorgt ervoor dat jouw content beter gevonden wordt door zoekmachines voor de relevante zoekopdrachten. Het is wel belangrijk om hierin een balans te vinden. Over-optimalisatie kan leiden tot een penalty van zoekmachines. ChatGPT kan je helpen die balans te vinden door zoekwoorden op een natuurlijke en relevante manier te integreren, zonder te overdrijven. Overigens hoef je ook niet zelf de zoekwoorden vast te stellen door middel van een zoekwoordenonderzoek. Wil je het jezelf makkelijker maken? Je kunt aan ChatGPT suggesties voor relevante zoekwoorden vragen.

2. Een mooie verdeling en leesbaarheid van de tekst

Een mooie verdeling van de tekst, met duidelijke koppen, subkoppen en alinea’s, is belangrijk voor zowel de leesbaarheid als SEO. ChatGPT kan gestructureerde teksten genereren die gemakkelijk te volgen zijn voor de lezer. Dit verbetert de gebruikerservaring, maar het helpt de zoekmachines ook om de structuur van jouw content beter te begrijpen. Door het gebruik van relevante tussentitels (H1, H2, H3, etc.) kan ChatGPT helpen bij het verbeteren van de SEO-prestaties van jouw zakelijke blogs.

3. De veranderende SEO-trends en richtlijnen

SEO-trends, richtlijnen en algoritmes veranderen voortdurend. Is ChatGPT hier wel op ingesteld? In de basis is dit niet het geval. Het is immers een AI-tool en geen SEO-tool. Dit betekent dat de tool niet automatisch wordt bijgewerkt op basis van de nieuwste SEO-trends. Er is wel een andere mogelijkheid. Jij als gebruiker kunt namelijk je input aanpassen op basis van de nieuwste SEO-inzichten. Op deze manier is het wel mogelijk om de meest recente SEO-technieken toe te passen in de content die ChatGPT voor je genereert. Je geeft op deze manier de AI-tool als het ware een duwtje in de juiste richting.

4. Optimale creativiteit en beperktere authenticiteit

Voor SEO is het niet alleen belangrijk om gevonden te worden, maar ook om lezers te boeien en vast te houden. ChatGPT kan helpen unieke en boeiende content te creëren die bezoekers langer op je site houdt, wat een positief effect heeft op je SEO-ranking. Als het om creativiteit gaat, kent ChatGPT maar weinig grenzen. Hier staat wel een beperktere authenticiteit tegenover. De tool maakt veel gebruik van dezelfde woorden en zinnen. Zo komen de woorden ‘essentieel’ en ‘cruciaal’ in veel teksten voor die door ChatGPT zijn gegenereerd. Dit zijn slechts voorbeelden, maar juist door de veelvoudige toepassing van dergelijke woorden, worden ChatGPT teksten herkenbaar. Dit gaat ten koste van je authenticiteit. Natuurlijk kun je dit oplossen door de gegenereerde teksten te herschrijven of te laten herschrijven.

5. Het kan een waardevol hulpmiddel zijn

ChatGPT biedt zeker mogelijkheden voor het creëren van SEO-vriendelijke content, maar er is wel een belangrijke boodschap om te onthouden. Op dit vlak kan ChatGPT een hulpmiddel zijn, waarbij de nadruk ligt op ‘hulpmiddel’. Het succes van jouw SEO-strategie hangt namelijk ook af van jouw inzicht in de doelmarkt, het gebruik van analysetools en bijvoorbeeld het voortdurend bijwerken en optimaliseren van content. Daarnaast is het belangrijk om altijd de authenticiteit en originaliteit van de content te waarborgen, twee factoren die ChatGPT niet automatisch kan garanderen zonder jouw begeleiding en supervisie. Het advies is dan ook om door AI gegenereerde SEO-content nooit zomaar 1-op-1 op je website te publiceren.

ChatGPT gebruiken voor SEO content creatie

Het is dus zeker mogelijk om ChatGPT in te zetten voor SEO-doeleinden. Hierbij is het wel aan te raden om de content altijd te bewerken, te controleren en – indien nodig – volledig te herschrijven om het overeen te laten komen met je eigen stijl. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om op de juiste wijze met ChatGPT om te gaan. Hier helpen wij je graag bij met onze ChatGPT training. Meld je direct aan via onze website!