9 Tips om content te laten scoren in Google

Er zijn talloze redenen waardoor een website hoog in Google kan scoren voor bepaalde zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan de structuur en snelheid van de website, alt tags voor afbeeldingen en handige sitemaps. Toch, het is de inhoud van je site die nog altijd het belangrijkste is.

Scoren in Google doe je zo

Hieronder daarom enkele tips om je website hoger in in de zoekresultaten te krijgen.

1. Schrijf voor mensen, optimaliseer voor robots

Alleen als je teksten aan mensen en niet aan algoritmes gericht zijn kun je zeker zijn dat je site met plezier gelezen wordt. Laat robots je content dus vinden, maar schrijf deze voor je bezoekers.

2. Doe het concept keyword density de deur uit

Er is geen bewijs dat Google de voorkeur geeft aan een bepaalde dichtheid van keywords. Het is voor de lezer bovendien veel aangenamer een zo natuurlijk mogelijke in plaats van een tekst met telkens hetzelfde keyword herhaald te lezen.

3. Gebruik verwante keywords, synoniemen en vervoegingen

In plaats van telkens hetzelfde keyword is het juist veel beter woorden die hetzelfde betekenen of met het keyword vergelijkbaar zijn te gebruiken. Dit is niet alleen prettiger voor de lezer, maar ook beter voor Google.

4. Schrijf lange en grondige kwaliteitscontent

De gemiddelde websites op de eerste pagina van Google hebben vaak meer dan 2000 woorden. Naast de hoeveelheid is ook de diepgang belangrijk. Goede artikelen met meer detail worden vaker vanaf andere websites gelinkt.

5. Haal voordeel uit langere zoekopdrachten

Het is door geduchte competitie vaak lastig goed te scoren op korte, veelgebruikte zoekwoorden. Verleg je aandacht daarom naar langere zoekopdrachten, dus “hoe vaak per dag voed ik mijn kat?” in plaats van enkel “kat”.

6. Beantwoord de vragen van je bezoekers

Mogelijke klanten zullen vragen over product invoeren op Google. Zorg ervoor dat je deze alvast op je site beantwoordt en dat je antwoorden beter zijn dan die van de concurrentie. Meer bezoekers zullen vanzelf volgen. Start een kennisbank over jouw vakgebied.

7. Zorg dat je content gelinkt en gedeeld wordt

Als je content zich beperkt tot slechts je eigen website zul je veel minder bezoekers krijgen dan wanneer deze ook verspreid wordt over Facebook,Twitter, LinkedIn en andere sociale websites.

8. Besteed aandacht aan Google+

Vergeet bij het delen van je content het sociale netwerk van Google zelf natuurlijk niet. Doordat met een Google Plus-profiel andere websites kunnen worden beoordeeld, kun je zo je al content verspreid over verschillende website hogerop krijgen.

9. Hecht waarde aan titels en meta descriptions

Niet alleen spelen zowel de titel als de meta description een grote rol bij de indexering door Google, ook is dit het eerste wat een bezoeker in de zoekresultaten zal lezen. Zorg er dus voor dat deze zo geschreven zijn dat men meteen meer wil lezen.