14 social media trends voor 2014
Het einde van het jaar nadert al. We kunnen de geur van oliebollen al bijna ruiken en de straten zijn verlicht met kerstlampjes. Onder het genot van een kopje warme chocolademelk denkt men niet alleen na over het afgelopen jaar maar kijkt stiekem ook alvast een beetje vooruit. Wat zullen de trends van 2014 worden? En in ons geval: wat zullen de social media trends van 2014 worden?
Social media trends in 2014
Wat zal het volgende jaar brengen? Het blijft leuk om te speculeren over de toekomst. Social media ontwikkelen zich razendsnel en is daardoor misschien nog wel moeilijker, maar des te interessanter. Ga dus lekker bij de kachel zitten en dompel je onder in de social media van volgend jaar.
1. Content marketing!
Allereerst wordt content marketing een heel belangrijke vorm van marketing. Bedrijven moeten gaan bloggen en stoppen met verkopen. Voor klantenaandacht moeten ze kennis gaan delen.
2. De jeugd gaat naar Twitter
We merken het nu al: Facebook wordt minder populair onder de jeugd. Want wie wil er nu vrienden worden met zijn ouders? Contact met vrienden moet natuurlijk wel onderhouden worden en de jeugd zal overstappen naar Twitter.
3. Deel een verhaal: storytelling
Consumenten worden in 2014 steeds meer verleid met verhalen. Geen reclame tweets meer, maar het vertellen van een verhaal of je passie.
4. Nieuwe speler: Snapchat
Deze app is heel interessant om in de gaten te houden. Steeds meer mensen gebruiken de app, wat gaat dit voor een impact hebben?
5. Google+ moet je gebruiken in 2014
De invloed van Google+ wordt steeds groter. Het netwerk moet je gaan gebruiken om gemakkelijker gevonden te worden.
6. Denk na over retargeting
Je kent het wel: bekijk je toevallig wat schoenen op internet en vervolgens kom je overal schoenenbanners tegen. Dit heet retargeting en het zal steeds belangrijker worden volgend jaar.
7. Google kijkt nog meer naar social
Bij het rangschikken van de resultaten zal Google nog meer gaan kijken naar je activiteit op sociale media. Wordt er actief over je gesproken op Google+, Twitter, Facebook en/of LinkedIn? Dan zul je sneller bovenaan verschijnen.
8. SoundCloud wordt een must voor artiesten
SoundCloud heeft al 250 miljoen gebruikers en is dus het nummer 4 sociale netwerk ter wereld. Artiesten zullen hier veelvuldig gebruik van gaan maken om hun muziek te delen!
9. Gebruik meer afbeeldingen
Door de Hummingbird update van Google gaan foto’s steeds hoger scoren. Het wordt dus steeds belangrijker om deze te gebruiken in posts.
10. LinkedIn blijft een must voor B2B
In 2013 was LinkedIn al heel belangrijk en in 2014 wordt het onvermijdelijk: als B2B professional moet je gewoon actief zijn op LinkedIn.
11. Google wordt nog dominanter
Mensen zoeken op Google, dus als bedrijf moet je zorgen dat je gevonden kunt worden met Google. Zorg dat je site goed geindexeerd kan worden en dat de code schoon is zodat Google je gemakkelijk herkent en hoog in de ranglijsten zet.
12. Mobile wordt nog belangrijker
Mensen gaan niet meer voor elk e-mailtje achter de computer zitten. De smartphone en tablet zijn veel makkelijker: steeds meer mensen zoeken dus via een mobiele applicatie.
13. Maak nu eindelijk eens die video
Ga video’s maken en deel deze op YouTube! Hiermee krijg je weer op een andere manier aandacht. Bovendien past een inspirerend en/of informerend filmpje heel goed in de content marketing strategie.
14. Hashtags worden normaal
Overal kom je ze tegen, iedereen herkent ze en ze zijn bijna algemeen spreektaal geworden. Vanzelfsprekend zullen markerteers ze dus meer gebruiken in advertenties.
Jezelf voorbereiden op de social media van volgend jaar
De invloed van social media wordt er niet kleiner op in 2014. Wil je jezelf en je bedrijf goed voorbereiden op het nieuwe jaar en een goede start maken met actief social media gebruik? Bekijk dan eens een van onze social media trainingen met vele tips en trucs (bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en/of Twitter) en vergeet niet om een cursus content marketing te volgen!