De 7 meest gemaakte social media fouten van 2016

Social media is fantastisch voor bedrijven die precies weten wat zij doen. Je kunt er veel mee winnen en gelukkig zijn er ook steeds meer ondernemers die dat goed in de gaten krijgen en ervoor zorgen dat de zakelijke accounts én de activiteiten op social media helemaal perfect zijn. Maar er zijn er ook bij die de mist in gingen op social media.

Deze fouten werden het meest gemaakt in 2016

Zo aan het einde van het jaar is een mooi moment om eens te kijken naar wat er mis is gegaan op social media. Wij hebben de 7 meest gemaakte fouten op social media voor je verzameld.

1. Teveel delen op social media in korte tijd

Regelmatig delen op social media is goed. Heel goed zelfs! Tien posts per uur delen is niet goed! Veel ondernemers hebben de fout gemaakt om teveel te delen op social media in te korte tijd, waardoor zij al snel als ‘irritant’ werden ervaren en volgers verloren.

2. Niet proeflezen

Proeflezen is heel belangrijk als het om posts voor social media gaat. Controleer je posts altijd op foutjes voordat je deze plaatst. Zeker wanneer er zaken worden geplaatst via een smartphone, met autocorrectie, zijn er wel eens heel nare fouten tevoorschijn gekomen op social media.

3. Focus op het product, de dienst of het merk alleen

Het is niet goed om het in elke post te hebben over jouw bedrijf, jouw merk, jouw product of jouw dienst. Social media draait immers niet alleen om jou. Je volgers hebben hier geen behoefte aan. Natuurlijk is het goed om regelmatig aandacht te besteden aan je eigen business, maar verdeel je aandacht goed.

4. Verkeerd hashtag gebruik

Hashtags zijn op de eerste plaats niet bedoeld voor gebruik op elk sociaal netwerk. Op Facebook bijvoorbeeld doen ze eerder kwaad dan goed. Daarnaast hebben we op social media ook veel hashtags voorbij zien komen die totaal niet relevant waren en ook in dit geval doen zij eerder kwaad dan goed. Kies je hashtags bewust.

5. Aan de slag zonder social media plan

Ondernemers zijn vaker aan de slag gegaan op social media zonder social media plan. Wanneer je geen social media strategie hebt om aan vast te houden, dan wordt het al snel een rommeltje. Plan je posts nauwkeurig, reageer correct en volg een sterk social media plan.

6. Betalen voor volgers op social media

Veel volgers kan voor je onderneming spreken, maar het is niet de bedoeling dat je gaan betalen voor nepvolgers. Bedrijven die een bedrag hebben neergelegd om nepvolgers te krijgen hebben namelijk nepaccounts als volgende accounts en dit valt op. Daarnaast is het zo dat je als ondernemer enkel profijt hebt van volgers die daadwerkelijk tot je doelgroep behoren.

7. Teveel accounts op teveel sociale netwerken

Wanneer je voor het eerst actief wordt op social media, dan is het heel aantrekkelijk om het in één keer goed aan te pakken. Je neemt een zakelijk account op Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest en noem maar op. Niet doen! Je raakt direct het overzicht kwijt en je kunt het niet meer bijhouden. Neem je tijd om jezelf te presenteren op één sociaal netwerk en wanneer dit goed loopt is het tijd voor het volgende sociale netwerk.

Tips voor social media in 2017

Social media blijft in 2017 ook groeien en wordt steeds belangrijker voor ondernemers. Bedrijven die nog niet actief zijn op social media, of niet goed actief zijn op social media, zouden hier echt aandacht aan moeten besteden om er voordeel uit te halen. Ben jij wel toe aan wat goede tips voor social media in 2017? Volg dan eens een social media training!