Hashtags werken niet meer op Instagram, maar wat nog wel?

Misschien heb je het inmiddels al gehoord als je het laatste social media nieuws op de voet volgt: hashtags zijn niet meer zo belangrijk op Instagram. We hebben geleerd om een voldoende aantal hashtags bij elke post te plaatsen voor een optimaal bereik, maar deze les kunnen we nu laten varen. Hashtags doen nog wel wat, maar dragen niet bij aan het vergroten van het bereik zoals deze in het verleden wel hebben gedaan. We moeten dus andere manieren aanspreken om het bereik op Instagram te vergroten.
Hashtags werken niet meer op Instagram
De baas van Instagram, Adam Mosseri, heeft onlangs de meest gestelde vragen van influencers openbaar beantwoord. Aanvullend deelde hij ook komende updates van Instagram en vertelde hij meer over de algoritmes en de actuele gebruikstrends. Tijdens dit interview gaf hij ook antwoord op de vraag of hashtags er nog wel toe doen op Instagram. Hierop antwoordde hij: “Hashtags zijn niet langer een primaire manier om je bereik op Instagram te vergroten. Ze vergroten je bereik op Instagram niet significant, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht”. Hoe kun je dan nog wel je bereik op Instagram vergroten? Wij geven je 5 slimme tips!
1. Content die mensen willen opslaan of delen
Dit is natuurlijk altijd al belangrijk geweest en het geldt voor alle sociale kanalen. Om een groot bereik te hebben is het nodig om waardevolle content te delen die mensen willen opslaan of delen. Het algoritme van Instagram kijkt nu namelijk vooral naar engagement, zoals hoe vaak jouw posts worden opgeslagen en gedeeld. Je kunt verschillende soorten content maken die mensen graag opslaan of delen. Denk bijvoorbeeld aan quotes, informatieve carrousels of opvallende beelden.
2. Maak slim gebruik van Reels
Reels zijn al lange tijd dé manier om een breed publiek te bereiken. Wel is het belangrijk om ze slim in te zetten voor je merk of bedrijf. Maak korte video’s met een duidelijke ‘hook’ in de eerste drie seconden. Zorg ervoor dat je de aandacht van de kijker echt binnen deze drie seconden vast weet te grijpen. Aanvullend zorg je voor ondertitels en sluit je af met een call to action. Zo kun je de Reel sluiten met een oproep om deze naar een vriend te sturen.
3. Blijf goed actief in je niche
Instagram wordt steeds drukker en in de grote massa van het kanaal raakt een enkel bedrijf makkelijk overschaduwd. Dit geldt zeker als het om een kleinere onderneming gaat. Juist daarom is het heel belangrijk om je vooral op een deel van Instagram te richten in plaats van op het totaal. Ga aan de slag met je niche en reageer, deel en connect met anderen binnen jouw niche. Reageer op relevante accounts, deel posts in je Stories met jouw mening erbij en maak slim gebruik van DM’s. Het is namelijk zo dat interactie ook wordt beloond door het algoritme van Instagram. Interactie realiseer je makkelijker binnen je niche. Als actieve speler in jouw niche verhoog je direct je zichtbaarheid.
4. Post consistent en op de juiste momenten
Timing is altijd al belangrijk geweest en dit zal voorlopig ook zeker nog zo blijven. Het belangrijkst is natuurlijk om je posts te delen op momenten waarop jouw doelgroep het vaakst online is. Voor de meeste doelgroepen is dit tussen 07:00 en 09:00 uur en tussen 19:00 en 21:00 uur. Het kan zijn dat jouw unieke doelgroep van deze standaard afwijkt, dus dit is zeker een onderzoekje waard. Houd daarnaast ook een consistente frequentie aan. Je kunt beter drie goede posts per week plaatsen dan elke dag iets posten zonder strategie.
5. Schrijf captions die uitnodigen om te reageren
Vragen stellen werkt eigenlijk nog steeds en het is zeker een goed idee om je ook hier regelmatig mee bezig te houden. Een vraag zoals ‘Wat vind jij?’ of ‘Heb jij dit ook wel eens meegemaakt?’ lokt reacties uit. Mensen delen graag hun mening. Hoe meer reacties je krijgt, hoe beter jouw post scoort. Zorg er daarom zelf ook voor dat het gesprek op gang komt in de reacties.
Haal het maximale uit Instagram voor jouw bedrijf
Instagram blijft volop in beweging. Voorheen konden hashtags voor pure ‘magie’ zorgen op het platform en nu spelen ze helemaal niet zo’n belangrijke rol meer. Het is belangrijk om goed op de hoogte te blijven van wat werkt en wat niet (meer) werkt. Wij helpen je hier graag bij. Volg eens een Instagram training bij ons en jij kunt weer het maximale uit dit platform gaan halen voor je bedrijf.