5 tips voor het communiceren van veranderingen

Veel bedrijven hebben tegenwoordig aan de lopende band te maken met veranderingen. Stilstand is achteruitgang. Doordat de (technologische) ontwikkelingen elkaar snel opvolgen worden veel bedrijven ‘gedwongen’ om met de wind mee te waaien en steeds veranderingen door te voeren. Hoe communiceer je belangrijke veranderingen nu effectief naar je werknemers?

Stel jezelf de volgende 5 vragen

Wij geven je graag 5 tips voor het communiceren van veranderingen in de vorm van 5 vragen die je jezelf kunt stellen. Aan de hand hiervan kun je zelf zorgen voor een optimale, effectieve communicatie over aanstaande veranderingen. Je kunt de communicatie opstellen aan de hand van de antwoorden op de volgende vragen.

1. Hebben leidinggevenden een organisatievisie opgesteld?

Wanneer leidinggevenden een organisatievisie op hebben gesteld en deze helder hebben gedeeld met de medewerkers, dan maakt dit de taak van het communiceren van veranderingen veel makkelijker. Die visie kan de medewerkers namelijk helpen om in tijden van verandering te ankeren en zichzelf ervan te verzekeren dat de veranderingen onderdeel uitmaken van een groter strategisch plan.

2. Heeft deze verandering betrekking op die visie?

Steeds wanneer er een verandering gecommuniceerd moet worden, helpt het je om deze twee elementen te koppelen. Het helpt de werknemers namelijk om te begrijpen dat het niet gaat om een op zichzelf staande verandering, maar om een verandering die een overkoepelende missie ondersteunt. Hier dragen zij graag aan bij.

3. Wat is het zakelijke voordeel?

Medewerkers hebben geruststelling nodig en deze geruststelling krijgen zij alleen wanneer zij zelf begrijpen waarom de verandering nodig is. Dit kun je duidelijk maken door het zakelijke voordeel helder uit te leggen aan de medewerkers.

4. Wat is het slechte nieuws voor werknemers?

Niet iedereen houdt van verandering en het zal dan ook zeker zo zijn dat bepaalde veranderingen niet erg positief zullen worden ervaren door werknemers. Bedenk wat de verandering voor invloed kan hebben op de medewerkers en op welke manier dit negatief ervaren kan worden. Wat is het slechte nieuws? Geef dit duidelijk aan de werknemers aan en biedt, indien mogelijk, een oplossing.

5. Wat is goed nieuws voor werknemers?

Sluit je boodschap altijd af met het goede nieuws voor de werknemers. Dit helpt je om uiteindelijk toch een positief gevoel over te brengen aan de werknemers. Veranderingen worden makkelijker geaccepteerd wanneer werknemers er duidelijk baat bij hebben. Probeer te ontdekken wat de medewerkers er vooral mee ‘winnen’ en communiceer dit.

Eerst werknemers, dan social media

Veel bedrijven gebruiken social media voor het brengen van nieuwtjes, waaronder natuurlijk over veranderingen binnen het bedrijf. Voorkom dat medewerkers op social media lezen over veranderingen waar zij nog niet van hebben gehoord. Informeer altijd eerst al je medewerkers en gun hen de tijd om aan het idee te wennen. Schakel dan pas over op het brengen van het nieuws op social media.