ZZP’ers gebruiken Facebook verkeerd

ZZP’ers kunnen natuurlijk ideaal gebruik maken van Facebook, maar veel van deze professionals laten al hun kansen op social media liggen door de Facebook page totaal verkeerd in te zetten.

Verkeerde insteek

ZZP’ers denken het helemaal te gaan maken en hun agenda in korte tijd helemaal vol te kunnen plannen door Facebook zakelijk in te gaan zetten. Dit is ook zo, maar dan moet het wel goed aangepakt worden. Veel ZZP’ers zetten Facebook op een verkeerde manier in, waardoor veel kansen worden gemist.

De eerste likers verzamelen

Het gaat vaak al mis bij het openen van de zakelijke page. ZZP’ers gaan hier volledig uit van de gedachte dat een zakelijke pagina zonder likers het nooit goed zal gaan doen. Wat doe je dan? Dan nodig je je persoonlijke vrienden en bekenden uit om je pagina te liken en te delen. Zo zijn de eerste likers gemakkelijk verzameld. Niet verstandig, want vrienden kan je eigenlijk niet of nauwelijks gebruiken op je zakelijke page, tenzij zij zich in dezelfde branche bevinden. Een heel groot nadeel is namelijk dat vriendelijk ook heel persoonlijk gaan reageren op je posts, en soms zelfs met ongepaste taal. Dit gaat ten koste van de professionaliteit van je Facebook page.

Je business is niet getrouwd!

Een andere fout die we veel zien is wel die van de zogenaamde burgerlijke staat. Je Facebook page moet worden gezien als bedrijf, en een bedrijf is niet getrouwd. Het is natuurlijk leuk voor je echtgenoot of echtgenote als deze op de zakelijke page vermeld wordt, maar slim is het niet. Klanten kijken altijd verder en komen zo gemakkelijk in je persoonlijke kringen terecht. Daarnaast moet je ook niet willen dat mensen te zien krijgen dat jouw man of vrouw getrouwd is met ‘TTM Communicatie’, bijvoorbeeld. Dat is ronduit raar.

Teveel privé

Natuurlijk maak je in je persoonlijke leven wel eens zaken mee die je gewoon met de hele wereld wilt delen. Doe dit niet op je zakelijke Facebook page, want je klanten vinden dit niet altijd even leuk. Er zullen zeker klanten zijn die je hierdoor als ‘vriendelijker’ gaan ervaren, maar er zijn er ook bij die je direct afschrijven wegens een gebrek aan professionaliteit. Niet doen dus! Daar heb je een privé pagina voor.

Facebook training

Ben jij ZZP’er en wil je het wel echt gaan maken op Facebook? Volg dan onze Facebook training en je zult zien dat het heel eenvoudig is om als ZZP’er succes te halen uit dit sociale netwerk.