Zo maak je een zakelijk Facebook account

Heb jij wel een persoonlijk account op Facebook, maar ben je nog steeds niet toegekomen aan het maken van een zakelijke page? Zonde, want je kan er zeker je voordeel mee doen.

Het is bijzonder makkelijk!

Veel ondernemers stellen het maken van een zakelijk account op Facebook uit omdat het toch wel lastig zou zijn. Niets is minder waar! Met dit stappenplan heb jij in een mum van tijd een zakelijk Facebook account.

Stap 1: Beginnen vanaf je eigen pagina

Open je persoonlijk account en klik op de pijl in de menubalk bovenin. Vervolgens klik je hier op ‘Pagina Maken’ en vervolgens op ‘Zakelijke Facebook Pagina Maken’.

Stap 2: De juiste pagina kiezen

Je krijgt nu in totaal zes opties te zien. Dit zijn de categorieën waarin je je pagina kan plaatsen. Als ondernemer kan je eigenlijk het best kiezen uit ‘Bedrijf, Organisatie of Instelling’ en ‘Lokaal Bedrijf of Lokale Plaats’. Wanneer je een onderneming hebt waar je bezoekers ontvangt, zoals bijvoorbeeld een bar of een showroom, dan kan je het best kiezen voor de laatste optie. Kies voor de eerste optie wanneer geen openingstijden hebt of niet te bezoeken bent.

Stap 3: Je bedrijfsnaam

Vervolgens heb je de optie om een categorie te kiezen en een naam toe te voegen. Uit het menu kan je gemakkelijk de best passende categorie kiezen en deze aanklikken. Hierna ga je de bedrijfsnaam invoeren. Het is verstandig deze kort te houden. Heet je bedrijf bijvoorbeeld ‘A. Frylink & Zonen Bloembollen Export BV’? Hou het dan bijvoorbeeld op Frylink (bloembollen)export.

Stap 4: Invulling geven

Je zakelijke pagina bestaat officieel. Dit betekent dat je deze kan gaan invullen. Gebruik je huisstijl als basis, door bijvoorbeeld je logo in de profielfoto te zetten. Zorg ervoor dat de foto helder is. Wordt deze vaag op Facebook? Dan is het goed om de maat aan te passen. Je kunt op het tekstkader klikken om de informatie van je onderneming toe te voegen. Dit kan ook via de button ‘Pagina Bewerken’. Zorg er altijd voor dat je in deze beschrijving ook de URL van je website vermeldt.

Stap 5: De URL aanpassen

Het is verstandig om de URL van Facebook aan te passen. Facebook geeft je namelijk automatisch een URL en deze is in de meeste gevallen erg onhandig en lang. Dit is vervelend als je de URL wilt gebruiken in bijvoorbeeld je mailing of nieuwsbrief. Klik op ‘Info’ en vervolgens op de button ‘Pagina Informatie’. Hieronder kan je de kop ‘Facebook-webadres’ vinden, waaronder je kan klikken op ‘Bewerken’. Kies je URL en houd deze vooral lekker kort!

Stap 6: Je bent klaar!

Eigenlijk is alles nu al klaar. Wel belangrijk om te weten is het dat je zakelijke pagina aan je persoonlijke pagina is gekoppeld. Via de menubalk bovenin kan je tussen de twee pagina’s schakelen. Let hier ook op, zodat je niet ineens persoonlijk op een klant reageert of als bedrijf iets plaatst op je personal page.

Tips voor succes op Facebook

Je hebt nu een zakelijk Facebook account, maar daar moet je natuurlijk ook nog iets mee doen. Het is goed om actief te blijven op Facebook. Kan jij wel wat zakelijke tips en tricks gebruiken? Volg dan onze Facebook training!