Zakelijke pitch geven via zoom: 7 pro tips!

Corona is verantwoordelijk voor een hoop veranderingen momenteel, of we het nu leuk vinden of niet. Dit is terug te zien in ons dagelijks leven, maar ook zeker de zakelijke kant. Je werkt thuis / vanuit huis en je contact met klanten is veel minder. Vroeger bezocht je waarschijnlijk iedere maand wel een netwerkbijeenkomst. Doel daarbij was natuurlijk om nieuwe klanten te krijgen.

Nu je vrijwel constant meetings zit te houden via Zoom, moet je ook steeds vaker pitchen via deze digitale weg. De klant kan veel minder je lichaamshouding zien en je emoties lezen. Het geven van een zakelijke pitch via Zoom of Teams is relatief nieuw voor veel ondernemers en dus kan er hoop fout gaan

In dit blog geven wij jou 7 tips, zodat jij jouw online pitches naar een nieuw niveau kan tillen! Door een goede pitch te geven via Zoom vergroot je de kans op een deal!

1. De juiste setting

Een goede digitale pitch begint met een goede webcam en een microfoon. Controleer hoe het geluid is bij de ontvanger. Klinkt het hol en hoor je een echo? Koop dan kussentjes en/of hang gordijnen op in je kantoor. Zorg ook voor een professionele zakelijke achtergrond. Niet iedereen hoeft je rommel op zolder te zien. Een kamerscherm kan al wonderen doen.

2. Schrijf je pitch op en oefen hem

Een goede pitch zit in je hoofd en kun je te allen tijde opnoemen. Schrijf een pitch eerst op papier, oefen hem voldoende, vraag feedback van je familie en leer hem daarna uit je hoofd. Het komt niet professioneel over als je je pitch voor de camera moet voorlezen.

Een elevator pitch is een korte uitleg over jezelf in maximaal 60 seconden. 

3. Heb een krachtige openingszin

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van je pitch, is de openingszin. Je luisteraars weten natuurlijk nog niet precies wat je gaat vertellen, dus is het goed om gelijk hun aandacht erbij te halen. Probeer je luisteraars te boeien door een herkenbaar scenario uit te leggen met betrekking tot je onderwerp, of door een vraag die men aan het denken zet te stellen. Vergeet alleen niet dat dit niet te uitgebreid moet zijn, het is tenslotte je openingszin. De pitch zelf komt daarna pas.

4. Voeg iets persoonlijks toe

Een pitch moet blijven hangen bij de luisteraar, en dit lukt niet zomaar. Door jouw persoonlijkheid of ervaringen met het onderwerp terug in je pitch te verwerken, krijgt de pitch een kleur en gevoel. Verhalen met gevoel blijven over het algemeen veel beter hangen, omdat het niet gezien wordt als “nog een verkooppraatje”.

Laat bijvoorbeeld zien hoe jij als social media marketeer ervoor hebt gezorgd dat jouw eigen social media er veel professioneler bij staat, wat vervolgens gezorgd heeft voor meer leads. Als jij kan laten zien waarom het onderwerp jou geholpen heeft, zal de luisteraar ook sneller begrijpen waarom het hem of haar zou helpen.

5. Houd het kort

Het is goed om te beseffen wat je nu precies aan het doen bent. We praten hier tenslotte over een pitch. Als jij een pitch gaat geven, verwachten jouw luisteraars een duidelijke en compacte boodschap om over na te denken, en niet een powerpointpresentatie. Bovendien verliezen je luisteraars steeds meer aandacht, naarmate de pitch steeds langer doorgaat. Probeer rond de 1 minuut te blijven.

6. Deel je resultaten

Het kan zijn dat je luisteraars in eerste instantie een beetje terughoudend zijn. Een nieuw project of onderwerp kan leiden tot vraagtekens. Hoezo zou dit een succes kunnen worden, en waar baseert de pitcher dit op? Om dit soort vragen te voorkomen, is het slim om je resultaten te delen. Goede klant reviews en ervaringen zijn goud waard voor jouw nieuwe product of dienst, dus is het aan te raden om deze zoveel mogelijk mee te nemen en te laten zien in je pitch. Dit wekt vertrouwen en stelt je luisteraars gerust.

7. Sluit af met een vraag of actie

Je wilt niet dat je luisteraars en jij na de pitch in doodse stilte belanden. Dit is te voorkomen door een vraag of call to action. Door je luisteraars aan te spreken, zet je hen aan het denken. Dit zorgt voor conversatie en heeft als resultaat dat de pitch en het eindgesprek op een natuurlijke manier afgesloten worden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan iets simpels als “Ik hoop dat ik jullie goed geïnformeerd heb met mijn pitch, dus ik vroeg mij af wanneer wij een vervolggesprek mogelijk zouden kunnen houden?” Hierdoor stuur je de luisteraar onbewust een bepaalde kant op, wat alleen maar voordelig voor jou is.

Je pitch verbeteren?

Deze 7 tips helpen je op weg met het maken van een goede pitch. Wil je nog meer halen uit je zakelijke pitch? Kijk kan eens naar de online training ‘Pitchen met Impact‘ van pitch expert Wilfred van der Meer.