YouTube voor bedrijven: ga ermee aan de slag!

YouTube voor bedrijven

YouTube hoort echt deel uit te maken van je marketingstrategie. Veel bedrijven zijn goed actief op social media. Zo zien we veel bedrijven écht actief zijn op Facebook en wordt ook Instagram goed aangesproken. Daarnaast wordt er druk gebouwd aan een sterk netwerk op LinkedIn. Toch wordt dit sociale netwerk vaak nog ‘vergeten’ of gewoonweg overgeslagen binnen de strategie. Dit is zonde, want YouTube staat op de derde plek van meest bezochte websites wereldwijd. Hier kunnen ondernemers en marketeers slim gebruik van maken. Wij geven je graag inzicht in enkele statistieken die je overtuigen om ook met YouTube aan de slag te gaan.

Amerikaanse bedrijven zijn zeer actief

Als er iets is dat we de laatste jaren hebben geleerd, dan is het wel dat Amerikaanse bedrijven vrijwel altijd voorop lopen. Hebben Amerikaanse bedrijven succes met een bepaalde aanpak? Dan kunnen bedrijven in andere landen dit succes ook bereiken. Met het oog hierop is het goed om te weten dat maar liefst 62 procent van de Amerikaanse bedrijven succesvol YouTube gebruikt voor het posten van videocontent.

Je hebt geen beroemdheden nodig

Natuurlijk, beroemdheden hebben fans en deze fans zoeken voortdurend naar video’s waarin hun idool schittert. De grote vraag is dan wel: vormen deze fans ook precies jouw doelgroep? Veel bedrijven slaan YouTube over in de strategie, omdat zij denken dat video’s enkel succesvol worden als er een beroemdheid in schittert. Niet ieder bedrijf wilt dit en ook niet elke onderneming heeft hier de financiën voor. Dan is het goed om te weten dat het op YouTube maar liefst drie keer belangrijker is om content te maken die de doelgroep aanspreekt dan om content te maken waarin sterren een rol spelen. Mensen bepalen wat zij kijken op basis van hun interesses en niet op basis van de hoofdrolspeler(s).

YouTube waardeert langere content beter

Dit is een belangrijke afweging die je moet maken. Voor veel social media kanalen geldt dat korte video’s beter presteren dan langere video’s. Dit heeft vooral ook te maken met de aandachtsspanne van de kijkers. YouTube waardeert langere content echter beter en de YouTube aanbevelingen verwijzen mensen sneller door naar langere videocontent dan naar kortere videocontent. Dit is zeker iets om rekening mee te houden.

Veel nieuwe merken worden ontdekt op YouTube

Merken moeten ‘ontdekt’ worden om succesvol te worden. YouTube speelt hierin een belangrijke rol. Maar liefst 90 procent van de YouTube kijkers geeft aan tijdens het bekijken van videocontent een nieuw merk te hebben ontdekt dat zij interessant vinden.

De kijktijd groeit gestaag door

YouTube blijft groeien. Dan hebben we het niet over een relatief kleine groei, maar over een explosieve groei. Wanneer we kijken naar de totale kijktijd in 2017 en deze vergelijken met de totale kijktijd van 2018, dan zien we een verdubbeling. Deze verdubbeling is zeker te zien bij video’s die over producten gaan. Juist dit laatste gegeven is heel belangrijk voor bedrijven.

Dus, tijd voor YouTube!

Bovenstaande statistieken geven aan dat YouTube echt wel heel belangrijk is in je strategie. Toch twijfelen veel bedrijven nog, bijvoorbeeld over of zij wel echt succes kunnen bereiken met videocontent. Daarnaast zijn er ook bedrijven die te onzeker zijn in het maken van bedrijfs- en productvideo’s. Wij kunnen je helpen! Je kunt bij ons een effectieve YouTube training volgen. Daarnaast hebben wij alle apparatuur, zoals green screens, in huis om zakelijke video’s op professioneel niveau te maken. Benieuwd? Neem gerust contact op.