YouTube heeft de testfase voor Shorts-optie ingezet

YouTube shorts

YouTube is bezig met een nieuwe optie binnen het platform, namelijk Shorts. Deze optie is op zich niet heel verrassend. In april 2020 kwam er al een bericht naar buiten dat YouTube zou werken aan een nieuwe optie die wel iets weg zou hebben van TikTok. Wij voorspelden een tijd geleden al dat TikTok nog wel eens heel groot kon worden. We zien dit platform wekelijks gestaag doorgroeien en dit ontgaat de andere sociale kanalen natuurlijk ook niet. Instagram is ook al bezig met het introduceren van en TikTok-achtige optie, genaamd Reels, en ook YouTube laat het niet zomaar aan zich voorbij gaan. Het platform gaat nu ook inspelen op de 15-seconden cliptrend.

De Shorts-optie wordt inmiddels getest

TechCrunch meldde eerder al dat YouTube bezig zou zijn met het testen van een nieuwe functie, die de naam ‘Shorts’ zou krijgen. Echter, YouTube bracht op dat moment nog geen bevestiging naar buiten. Inmiddels heeft het videoplatform dit wel gedaan. YouTube zegt zelf het volgende over de nieuwe functie: “We testen een nieuwe manier voor videomakers om eenvoudig meerdere clips rechtstreeks in de mobiele YouTube-app op te nemen en als één video te uploaden.

Als je meedoet aan dit experiment, zie je een optie om een video te maken in de mobiele uploadstream. Tik of houd de opnameknop ingedrukt om je eerste clip op te nemen en tik vervolgens opnieuw of laat de knop los om de opname van die clip te stoppen. Herhaal deze stappen totdat je klaar bent met het vastleggen van beelden met een maximale lengte van 15 seconden.”

Gaat het om een kopie van TikTok?

YouTube heeft een korte uitleg aan de functie gegeven en heeft laten weten dat ‘Shorts’ zich inmiddels in de testfase bevindt. Helaas wil YouTube buiten dat nog niet veel vrijgeven over de specifiekere mogelijkheden en bijvoorbeeld over de uitstraling. Hierdoor is nog niets te zeggen over in hoeverre de optie op TikTok lijkt. Toch, de maximale duur van 15 seconden en de functionaliteit voor meerdere clips doen je wel direct aan TikTok denken.

‘Shorts’ zullen naar verwachting een feed bevatten met korte video’s. Deze video’s zijn door gebruikers in de door Google beheerde app gepost. De video’s zullen profiteren van de catalogus van de videoservice met muziek, waarvan nummers beschikbaar zullen zijn om te gebruiken als soundtracks voor de video’s die door gebruikers zijn gemaakt.

Meerdere kernfuncties van TikTok

Wanneer we alle opties van ‘Shorts’ bekijken, dan zien we toch wel dat YouTube aan de slag gaat met meerdere kernfuncties van TikTok. Ditzelfde zien we bij Instagram, die met Reels komt. Het doel van YouTube Shorts en Instagram Reels zou dan ook zijn om de groei van TikTok in de weg te staan, volgens kenners. Wel opvallend is dat YouTube en Instagram beiden niet van plan zijn om een heel nieuwe app te lanceren. De nieuwe opties komen terecht in de bestaande apps van beide partijen.

Komt YouTube Shorts wel van de grond?

Dat is natuurlijk nog even de vraag en de tijd zal het leren. Op dit moment rolt YouTube de test uit voor een klein deel van de gebruikers, op zowel Android als iOS. Pas na deze testfase zal worden besloten of het experiment moet worden voortgezet en of YouTube Shorts er daadwerkelijk komt. Als de functie er komt, dan komen er natuurlijk ook weer nieuwe mogelijkheden bij voor bedrijven op YouTube.

Videocontent op YouTube werkt altijd voor je bedrijf. Wil jij er nu alvast mee aan de slag en kun je hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.