Webcare teams moeten ‘grappiger’ worden
Webcare gaat een steeds belangrijkere rol spelen. Tegenwoordig is het zelfs zo dat er al veel mensen zijn die eerst kijken of er webcare aanwezig is alvorens zij gaan zoeken naar de producten of diensten die zij nodig hebben. Webcare wordt steeds meer een must.
Van extra service naar standaard service
De ontwikkelingen met betrekking tot webcare gaan snel. Een jaar of twee geleden was het bijna nog ‘bijzonder’ als een bedrijf webcare aanbood, maar nu is het bijna bijzonder als een bedrijf geen webcare aanbiedt. Webcare wordt dan ook niet meer gezien als extra service, maar als standaard service. Dit betekent dat het je minder extra klanten oplevert als je het wél hebt dan dat het je klanten kost wanneer je het niet hebt.
Webcare moet informeler
Er zijn nog enkele belangrijke veranderingen te noemen die de afgelopen paar jaren hebben plaatsgevonden op het gebied van webcare. Voorheen las men liever: “Tot uw dienst, meneer Jansen. Ik wens u nog een aangename dag” van een webcare medewerker. Nu lezen we liever: “Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen. Geniet nog even van het zonnetje vandaag!” Makkelijk gezegd, we houden van een informele sfeer.
Hoe moet webcare eruit zien?
Webcare medewerkers die ons aanspreken alsof we vrienden zijn, of op zijn minst goede bekenden, worden het meest gewaardeerd. Wanneer we kijken naar de verbeterpunten die door de consument worden genoemd, dan zien we dat veel mensen van mening zijn dat webcare teams meer ad rem, spontaner, enthousiaster, luchtiger, humoristischer en leuker mogen zijn. Wel wil men graag het gevoel hebben dat de zaak serieus genomen wordt, maar dit mag best in een gesprek dat evengoed tussen vrienden plaats zou kunnen vinden. Dit betekent natuurlijk ook niet direct dat alles maar gezegd mag worden.
De beste webcare teams
Veel ondernemingen besteden goede aandacht aan het webcare team en we zien dan ook dat deze teams wat losser worden. Prettiger voor de klant, maar ook zeker voor de medewerker. Het maakt de dag net even wat leuker als de gesprekken tussen klant en webcare ook leuk zijn. Daarbij worden ondernemingen met een leuke webcare ook direct positiever beoordeeld. Een goed voorbeeld hiervan is CoolBlue en ook zorgverzekeraar VGZ gaat goed mee met een enthousiaste webcare.
Webcare uitbesteden?
Heb jij echt geen tijd om een team leuke mensen met een spontane instelling samen te stellen voor webcare? Dan kan je webcare uitbesteden. Wij vertellen je hier graag alles over. Natuurlijk kunnen wij je ook meer vertellen over de mogelijkheden voor het uitbesteden van social media.