Waarom branding onmisbaar is voor jouw merk

Branding is iets waar je je als merk sterk op moet focussen, zeker in deze tijd. Wanneer je vergeet om aandacht te besteden aan branding, dan ontneem je jezelf kansen die je niet wilt laten liggen. Toch zijn lang niet alle bedrijven actief bezig met branding. Dat is zonde, want je kunt er altijd je voordeel mee doen, of je nu een groot of klein bedrijf hebt. Het is belangrijk om branding in je social media strategie op te nemen.

Branding en social media samenvoegen

Als er een plek is waar je écht aandacht moet besteden aan branding, dan is het wel op social media. Steeds meer mensen gebruiken de sociale kanalen als zoekmachine om producten en merken te vinden. Juist daarom is het heel belangrijk dat jouw merk goed vindbaar en herkenbaar is op social media. Het is belangrijk om social media en branding op te nemen in eenzelfde strategie. Wij geven je 5 belangrijke redenen waarom branding echt onmisbaar is in deze tijd.

1. Branding zorgt voor groei

Maar liefst 77 procent van alle B2B marketeers geeft aan dat branding op dit moment de belangrijkste sleutel is tot de groei van het bedrijf. Natuurlijk wordt er ook aandacht besteed aan andere activiteiten, maar het is voornamelijk de sterke focus op branding die ervoor zorgt dat het bedrijf in staat is om te groeien en te ontwikkelen.

2. Klanten hebben al een merk in gedachten

Het blijkt dat een aardig deel van de mensen die een aankoop willen doen al vooraf een merk in gedachten hebben. Bijna 35 procent van alle mensen die via social media zoeken naar mogelijkheden om een aankoop te doen, zoeken direct naar het merk dat zij voor de aankoop in gedachten hebben. Vinden zij dit merk niet? Dan schakelen zij over op een ander merk. Dit geeft aan hoe belangrijk het is dat jouw merk goed vindbaar is.

3. Onbekende merken zijn niet populair

Het grootste deel van de consumenten koopt liever niet van een merk dat zij niet kennen. Maar liefst 59 procent van de consumenten van nu wil uitsluitend aankopen doen bij een bekend merk. Wanneer jouw merk onbekend is, dan loop je deze mensen mis. In de praktijk kan dat om een behoorlijke groep potentiële klanten gaan.

4. Geen investeringen in onbekende merken

Dit is niet voor elk bedrijf relevant, maar kan zeker wel van belang zijn. Als jij zoekt naar investeerders voor je bedrijf, dan is het belangrijk dat jouw merk bekend is. Van alle investeerders is slechts 18 procent bereid om te investeren in een onbekend merk. De overige 82 procent geeft aan dat het hebben van een bekend merk een vereiste is om te willen investeren in een bedrijf.

5. Producten worden genoemd met het merk

Meer dan driekwart van de consumenten praat over een product in combinatie met een merk. Het gaat om in totaal 77 procent. Deze mensen verwijzen naar producten door de merknaam te noemen. Voor jouw als bedrijf en merk levert het dus meer naamsbekendheid op als jouw merk bekend genoeg is voor de consument om te vermelden als er over het product gesproken of geschreven wordt.

Aan de slag met branding op social media

Kortom, branding is onmisbaar. Als jouw merk onbekend blijft, dan loopt je kansen mis. Dit is zonde, zeker omdat het relatief makkelijk is om branding op te nemen in je social media strategie. Wil jij het maximale uit social media halen voor jouw bedrijf en merk? Volg dan eens een social media training bij ons.