Drie tips voor als je overstapt op een ander e-commerce platform

Veel online ondernemers hebben een webshop waar ze online training of producten verkopen. De keuze voor een platform is vaak enkele jaren geleden gemaakt. De verandering en ontwikkelingen in e-commerce land gaan echter hard. Blijf je in je huidige systeem werken of is het tijd om over te stappen naar een ander e-commerce platform? In dit artikel geven we je een aantal tips!

Overstappen van platform

Waarom zou je eigenlijk willen overstappen? De reden is vaak simpel: je wilt geen omzet laten liggen. Nieuwe platformen zijn vaak sneller, gebruikersvriendelijker en bieden meer technische oplossingen. Misschien zit je webshop nog op Magento 1, welke niet meer ondersteund wordt. Of je hebt ambities om verder te groeien, maar kan jouw huidige platform kan dat niet aan. Denk aan een tergend trage WordPress shop via WooCommerce.

Kortom, er zijn dus redenen om over te stappen. Zo’n migratie is een flinke klus. Daarom krijg je van ons drie praktische tips waar je op moet letten als je overstapt.

1. Bedenk wat je wil

Bedenk vooraf goed wat je wil en neem daar de tijd voor! Dit klinkt makkelijker dan het is, want je moet goed nadenken over de toekomst. Naar hoeveel producten wil je, andere landen, wat voor mogelijkheden met betrekking tot verzenden, hoe moet de frontend eruit zien. Een webdevelopment bureau kan jou hier uitstekend bij helpen. Met jarenlange ervaring die van kleine tot grote webshops gaat, kunnen zij je adviseren en meedenken in jouw plannen. Ook kun je kijken naar het huidige e-commerce platform dat je gebruikt en waar je tegenaan loopt. Als je de knelpunten en wensen samenvoegt, dan ben je al een heel eind in het bedenken wat je wil.

Neem echt de tijd om goed na te denken over je strategische groei, plannen en wensen voor de toekomst. Zo maak je geen overhaaste keuze.

2. Kies de juiste webdevelopment partner

Een webshop neerzetten in één maand, zonder bugs en compleet met alles erop en eraan? Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Kies voor een webdevelopment partner die verstand heeft van zaken, realistisch is en ook transparant. Een goede partner zal jou geen mooi verhaal verkopen, maar denkt met je mee en is eerlijk.

Dit zijn punten die je mee kunt nemen in het gesprek met de bouwer:

  • Planning
  • Budget
  • Krijg je een projectmanager?
  • Welke functionaliteiten zijn er ingebouwd?
  • Wat moet je zelf aanleveren?
  • Zijn er andere partners (externe koppelingen) bij betrokken?
  • Zijn er goede referenties
  • Hoe is het kennisniveau van de partner

3. De migratie soepel laten verlopen

Je nieuwe webshop is bijna af, dus het is tijd om de livegang te plannen. Althans, als je met alles rekening hebt gehouden. Er komen namelijk altijd onverwachte zaken op je pad, hoe goed je ook bent voorbereid. Het development bureau zal de technische livegang regelen, maar heb jij ook gedacht aan je koppeling met marketingsystemen. Had je bijvoorbeeld een Google shopping feed, koppeling met Analytics en Search console. Wat te denken van al je content en meta omschrijvingen. Is er een URL redirection plan gemaakt?

Om de migratie soepel te laten verlopen, is het dus handig om al deze zaken vooraf al in kaart gebracht te hebben. Een deel kan op de testomgeving al geregeld worden en enkele zaken kunnen pas achteraf live gezet worden. Een migratie soepel laten verlopen, kan uitdagend zijn. Maar als het klaar is, dan heb je een mooie nieuwe webshop. Daar doe je het uiteindelijk voor.