Een tagbeheersysteem gebruiken: hoe en waarom?

Tagbeheersystemen.. We horen er steeds meer over, maar wat zijn en het wat kunnen we er nu eigenlijk mee? Tags, ook wel pixels of beacons genoemd, zijn stukjes code die meestal in het <Head>-gebied van een pagina worden geplaatst. Met behulp van deze codefragmenten implementeer je diensten van derden op jouw eigen website.

De Google Analytics tag is het meest bekend

Eén van de bekendste tags is de Google Analytics-tag. Op deze tag wordt basisinformatie over een bezoeker verzonden naar een Google-server, die de verzonden gegevens verwerkt en beschikbaar stelt aan de website-exploitant om het websitegebruik te analyseren. Grotere websites hebben tussen de 50-150 tags van externe providers geïntegreerd op de website, die voor een groot aantal verschillende doeleinden worden gebruikt:

  • Retargeting door advertentieservice providers
  • Analysediensten, zoals Google Analytics
  • Analyse van sociale media
  • Affiliate volgen
  • Gebruikersanalyse

Er komen steeds meer tags bij..

Het veld van tags is de afgelopen jaren letterlijk geëxplodeerd. Naast analyse tags, remarketing, conversietracking, affiliate- en extended usability-tags, die al standaard zijn op de meeste pagina’s, zijn er ook talloze andere technologieën die op websites kunnen worden opgeslagen. Uiteindelijk is de selectie tags de laatste jaren flink gegroeid en er zit nog lang geen stop op. Ideaal, om heel veel redenen, maar het kan ook heel verwarrend worden. Daarom is het verstandig om gebruik te maken van een tagbeheersysteem.

Waarom zou je een tagbeheersysteem gebruiken?

Een tagbeheersysteem gebruik je om de enorme hoeveelheid scripts te temmen en te ordenen. Het zorgt er ook voor wanneer welke tag valt en met welke informatie gevoed wordt. Dit is een samenspel van tags en zogenaamde triggers. Voor het tijdperk van tag management systemen werd elk script handmatig in de broncode van een website geplaatst. Met behulp van een tag management systeem is handmatige implementatie, en dus werken aan de broncode, niet meer nodig. Voordat deze systemen bestonden, waren bij tagbeheer verschillende deelnemers binnen en buiten het bedrijf betrokken. Hierbij kun je onder meer denken aan webontwikkelaars, marketingbureaus en IT-afdelingen.

De voordelen van een tag management systeem

Met een tag management systeem maak je tagaanpassingen zonder wijzigingen in de broncode. Dit zorgt voor een betere organisatie en snellere implementatie van de integratie en het onderhoud van nieuwe tags. Bijna alle digitale marketingoplossingen zijn tegenwoordig sterk afhankelijk van tags. Het gebruik van een goed tagbeheersysteem maakt optimalisatie van de winstgevendheid mogelijk. Het gebruik van een tag management systeem maakt het ook mogelijk om de duur van tags te beheren. Zo is het gebruikelijk om ongebruikte tags in de broncode van een website achter te laten nadat een campagne is afgelopen. Door een tagbeheersysteem te gebruiken, kunnen marketingteams responsiever en flexibeler zijn en voorkomen dat hun pagina’s vertragen door verouderde tags.

Overige voordelen van tagbeheersystemen

Tagbeheer maakt agile marketing mogelijk. Het reduceert kosten, mankracht en tijd. Marketing heeft veel controle over de implementatie van tags. Daarnaast is marketing in staat om met snelle analyse campagnes te optimaliseren en te creëren. Hierdoor neemt het rendement op de investering enorm toe. We hebben de belangrijkste voordelen op een rijtje gezet:

  • Verbeterde websiteprestaties
  • Verhoogde wendbaarheid
  • Verhoogde nauwkeurigheid van gegevens
  • Vermindering van fouten
  • Lagere kosten
  • Garantie van gegevensbescherming

Zorg ervoor dat je alles op een rijtje houdt!

Zoals gezegd komen er steeds meer tags bij, elk met eigen mogelijkheden, waaronder ook social media analyses. Je kunt alleen voordeel halen uit de tags als je alle informatie goed op een rijtje weet te houden. De tagbeheersystemen helpen je hierbij. Wil jij vooral meer succes uit social media halen? Dan kunnen wij je hierbij natuurlijk ook ondersteunen. Zo ben je bij ons altijd welkom voor een social media training. Bekijk de mogelijkheden online of neem vrijblijvend contact met ons op.