Social media slechter voor meiden dan voor jongens

Social media; we komen er allemaal wel in meer of mindere mate mee in aanraking. Toch is een sociale netwerksite niet altijd goed voor je. Zeker voor jongeren kan het zelfs schadelijk zijn. Het is dan ook niet voor niets dat diverse social media een minimum leeftijd hanteren voor een lidmaatschap.

Meiden zijn vatbaarder voor emotionele schade

Uit onderzoek van een Amerikaanse universiteit is gebleken dat een profiel op social media ervoor kan zorgen dat je emotionele schade oploopt, zeker als je nog (erg) jong bent. Waarom onderscheid tussen jongens en meiden? Omdat jongens social media heel anders benaderen dan meiden. Jongens plaatsen vooral posts over dingen die zij gezien, bereikt of gedaan hebben, terwijl meiden veel meer bezig zijn met het posten van selfies. Dit is nu precies het probleem.

Selfies schaden het zelfvertrouwen

Er zijn maar weinig meiden die slechts één selfie maken. De meeste jongedames maken met gemak tien selfies en kiezen hier de mooiste uit om te posten op social media. Vervelende opmerkingen op deze selfie zorgen ervoor dat de dame in kwestie zich behoorlijk rot gaat voelen. De foto waar je zelf het meest tevreden over bent wordt afgekraakt.. Wanneer dit vaker gebeurt, dan gaan de meiden twijfelen aan hun zelfbeeld, ofwel nemen zij de mening van anderen over. Vervolgens wordt er veel aandacht besteed aan het aantal likes dat wordt gegeven. Als dit er te weinig zijn, naar mening van de meiden natuurlijk, dan wordt het zelfvertrouwen verder afgebroken volgens het Amerikaanse onderzoek. Meiden worden uiteindelijk allemaal niet veel vrolijker van social media.

Ouders werken eraan mee

Zoals we eerder al aan hebben gegeven zijn er natuurlijk sociale netwerksites die een minimum leeftijd aanhouden voor het aanmaken van een profiel. Nadeel is dan het vooral ook ouders zijn die totaal geen kwaad zien in de onderlinge communicatie via bijvoorbeeld Facebook. Sterker nog, zij maken rustig een profiel aan voor hun dochter van 8, en verschuiven voor het gemak gewoon de geboortedatum met een jaar of tien. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.

Meer bedrijven online voor kinderen

Bedrijven die succes willen behalen op social media maken ook steeds vaker ‘misbruik’ van deze wetenschap. Eerder werden er totaal geen ads gezien voor kinderen, want jonge kinderen waren toch niet aanwezig op social media. Nu worden er, zeker ook in Amerika, steeds meer ondernemingen op social media gespot die zich focussen op kinderen.