Social media; wat kan je nu wel / niet delen?

Er zijn van die dingen waar je even twee keer over moet nadenken voor je het plaatst op je zakelijke social media. Je moet je namelijk voortdurend bedenken wat de lezer of (be)kijker ervan gaat vinden.

Waar moet je mee uitkijken?

Er zijn meerdere zaken waar je echt mee moet uitkijken als het gaat om posten op social media. Over het algemeen wordt met name op Facebook veel geaccepteerd, maar als ondernemer ben je toch kwetsbaar. Wat kan je nu wel delen, en wat niet?

Sarcasme

We kennen ze allemaal wel; plaatjes met sarcastische opmerkingen. Deze kan je zeker delen, maar alleen als je zelf niet twee keer hoeft na te denken of mensen er echt door gekwetst kunnen worden. Twijfel je hieraan? Doe het niet!

Nieuwsberichten

We hebben het niet over nieuwsberichten uit je eigen blog, maar over nieuwsberichten van nationaal nieuws, zoals bijvoorbeeld het RTL Ontbijtnieuws. Natuurlijk heb jij een sterke mening over, bijvoorbeeld, de acties op gebied van terrorisme. Ga je dit delen om te laten zien dat je hier een sterke mening over hebt? Beter van niet. Dit soort berichten vraagt op social media om agressie, waarin ook vaker agressie naar religies wordt geuit. Dit kan je als ondernemer niet gebruiken. Natuurlijk kunnen diverse nieuwsberichten wel gedeeld worden op social media.

Lachwekkende foto’s van mensen

Eerlijk is eerlijk, we lachen ons soms rot om de meest belachelijke foto’s van mensen die we niet kennen. Maar we moeten ook heel eerlijk zijn dat het hier vaak gaat om mensen die op een bepaald niveau voor schut worden gezet. Zo komt ‘de dikke dame’ nogal eens voor als onderwerp van de online lachmomenten. Delen? Nee, zeker niet! Je zult ongetwijfeld zware mensen in je doelgroep hebben die dit niet kunnen waarderen, en dat is ook wel terecht natuurlijk.

‘Onderbroekenlol’

Soms kan je je bijzonder goed vermaken met de meest flauwe humor. Deze vorm van humor noemen we ook wel onderbroekenlol. Het gaat helemaal nergens over, het spreekt geen mensen (of dieren) aan, maar is gewoon bedoeld om even lekker te lachten om iets heel flauws. Delen? Ja, zeker! Humor (die neutraal is) doet het altijd goed.

Twee keer denken

Onthoud gewoon voor jezelf dat als jij twee keer moet denken over een bericht, dat je het beter niet kan doen. Het is namelijk zo dat je niet voor niets twee keer hoeft te denken. Soms doe je dit niet eens bewust, maar wordt er in je onderbewustzijn iets door het bericht geactiveerd waar je eigenlijk zelf ook niet direct heel blij van wordt. Pas bij nader inzien is het ‘toch wel grappig’. Dit soort zaken niet delen dus, want niet iedereen neemt de tijd om erover na te denken en het dan misschien wel ‘alsnog’ grappig te vinden. Het kan je volgers kosten.