Social media: Kerst statistieken
Zo op 24 december 2016 staat social media natuurlijk ook in het teken van kerst. Zeker de afgelopen week hebben veel mensen hun kerstwensen via social media verspreid. Ondernemers hebben social media de afgelopen week vooral ingezet om kerstacties te promoten.
De social media statistieken
Natuurlijk hebben wij de sociale netwerken ook goed in de gaten gehouden in de decembermaand en aan de hand hiervan hebben we enkele interessante cijfertjes en weetjes kunnen vaststellen die we graag met jou willen delen.
# ChristmasShopping op Twitter
Net als vorig jaar was # ChristmasShopping één van de meest gebruikte hashtags, vooral onder de ondernemers op Twitter. Meer dan 270 miljoen tweets werden wereldwijd van deze hashtag voorzien.
Kerstkaarten via Instagram
Maar liefst 79 procent van alle actieve ondernemers op Instagram heeft een digitale kerstkaart uitgezonden via dit sociale netwerk. Verreweg de meeste bedrijven kozen ervoor om hiervoor een standaard plaatje te bewerken. Slechts 9 procent heeft de digitale kerstkaart volledig zelf ontworpen.
Pinterest kerstboards
Ondernemers waren een stuk minder actief op Pinterest als het om de decembermaand gaat. Van alle actieve ondernemers op dit platform heeft slechts 7 procent de moeite genomen om een volledig kerstboard te maken.
YouTube kerstfilmpjes
Het maken van een kerstfilmpje kost natuurlijk wat meer tijd en dit is ook zeker te zien aan de statistieken. Veel Nederlandse ondernemers hadden het te druk om een kerstfilmpje op YouTube te plaatsen. Maar 3 procent van de ondernemers nam hier wel de tijd voor.
Kerstblogs op LinkedIn
LinkedIn was toch wel het minst kerstachtig in december. Verreweg de meeste professionals kozen voor een ander sociaal netwerk om kerstwensen en –acties over te brengen. Wel werd er aandacht besteed aan het plaatsen van kerstblogs. Een kleine 23 procent van de LinkedIn leden plaatste er eentje.
Facebook was het meest populair
Voor de kerstwensen was Facebook in december het meest populair. Maar liefst 83 procent besloot om dit sociaal netwerk te gebruiken voor het overbrengen van de kerstwensen. Opvallend is ook dat dit jaar meer ondernemers ervoor hebben gekozen om uitsluitend via social media kerstwensen uit te zenden en geen echte kerstkaarten meer te versturen.
Maar liefst 68 procent laat zich inspireren door social media
Om ook nog even een statistiek te noemen die betrekking op de consument heeft. Maar liefst 68 procent van alle consumenten op social media heeft zich door de sociale netwerken laten inspireren voor de kerstcadeautjes. Ondernemers die actief zijn op social media hebben in december gemiddeld 41 procent meer omzet gedraaid.