Sneller werken met deze 8 slimme tips

‘Daar heb ik nu even geen tijd voor’ of ‘dit kan wel wachten tot morgen’. Veel ondernemers die ik spreek hebben het continu druk en werken vrijwel ieder uur van de dag, maar is dit wel zo effectief en slim? Ik betrapte me er ook af en toe op dat ik in de waan van de dag werkte en het overzicht soms dreigde te verliezen. Om meer structuur te krijgen in je dagelijkse werk en om meer vrije tijd over te houden heb ik hieronder 8 slimme tips.

8 Time management tips

Hard werken en druk bezig zijn is natuurlijk prima, maar een beetje vrije tijd om te ontspannen is natuurlijk ook belangrijk. Lees onderstaande time management tips en doe er je voordeel mee!

Tip 1: Verzamel, sorteer, beslis

Je post openen en je mails checken, doe je dagelijks op één vast tijdstip. Sorteer en beslis meteen wat je ermee gaat doen. Enkel in cc staan, betekent dat jij zelf niets gaat ondernemen.

Tip 2: Plan repetitieve taken in en werk ze af

Voorzie hoeveel tijd je gaat spenderen aan mails of aan een taak en respecteer die timing. Het alarm gaat af? Dan is het tijd voor iets anders. Geniet van het gevoel zo echt taken af te werken.

Tip 3: Routine is geen vies woord

Bepaalde zaken routinematig afwerken, scheelt enorm veel tijd. Orden je zaken steeds op dezelfde manier, dat spaart veel zoektijd uit. Gebruik sjablonen en sneltoetsen waar het kan.

Tip 4: Een uur per week je werk organiseren en inplannen

Check op basis van jouw agenda en takenlijst hoe je de komende week alles gaat aanpakken. Je zult verrast zijn hoeveel rust dit overzicht geeft.

Tip 5: Plan het onplanbare

Voorzie de nodige uren voor ‘brandjes blussen’. Reserveer ook een aantal uren dat je wel vrij maar toch onbereikbaar bent. Een uurtje ongestoord kunnen doorwerken, doet wonderen.

Tip 6: Noteer wat je niet mag vergeten

Met een kladblok bij de hand, noteer je meteen waar je nog achteraan moet gaan of wat je niet mag vergeten. Zo behoud je overzicht en kan je snel checken wat je nog moet doen.

Tip 7: Zorg voor overzicht in je agenda

Eén blik op je agenda gooien, moet volstaan om te weten wat jij die dag moet doen. Taken plaats je in één globale takenlijst. Overzicht is het codewoord. Alléén tijd- en datumgebonden zaken komen nog in de agenda.

Tip 8: Concretiseer je plannen

Bepaal acties, geen to-do’s. Die acties moeten concreet zijn. Op die manier verlaag je de drempel om een taak op te pakken en af te werken.