Serious Request – De social media cijfers

Serious Request van 3FM zit er dit jaar weer op. In een week tijd haalden Timur Perlin, Gerard Ekdom en Coen Swijnenberg ruim 8,6 miljoen euro op voor de moeders in oorlogsgebieden. Het glazen huis stond dit jaar in Leiden.

Tijdens de actie werd er uiteraard veel gebruik gemaakt van de social media. Zo waren alle DJ’s actief op Twitter en ook 3FM zelf twitterde er aardig op los. Daarnaast leefde heel Nederland met de DJ’s mee en deelde ook hun meningen en steun via de sociale kanalen.

Aantal tweets

Wat ik zelf altijd erg interessant vind is om te kijken naar het aantal tweets dat er werden verstuurd tijdens de actie voor het Rode Kruis. Om een goed beeld te krijgen van het aantal tweets dat over de Serious Request actie ging, heb ik gezocht naar de #SR11. Dit was de hashtag die het meest gebruikt werd. Daarnaast zocht ik ook naar #3FM.

Zoals je ziet werd er tijdens de Serious Request actie behoorlijk actief getwitterd. De blauwe lijn staat voor het aantal tweets met #SR11.
In totaal werden er minimaal: 116.900 tweets verstuurd met deze hashtag.
Dit komt neer op een gemiddelde van minimaal: 16.700 tweets per dag!

Aantal top 10’s

Hieronder zijn een aantal top 10 lijstjes te zien. Zo zie je hier de top 10 met mentions, retweets, hashtags en auteurs.

Uit bovenstaande gegevens blijkt dat #sr11 de meest populaire hashtag was op Twitter. De meeste retweets kreeg het account @seriousrequest. De meest populaire auteur was glazenhuisfan, deze persoon schreef de meeste tweets met daarin #sr11.

Positief of negatieve berichten?

Naast deze mooie grafieken kwam ik ook een grafiek tegen met daarin de stemming van de berichten. Is er sprake van een neutraal, positief, negatief of onbekend sentiment. Deze grafiek geeft van de laatste dagen het volgende weer.

Hoe deze grafiek precies wordt samengesteld is voor mij een raadsel, maar het merendeel van de berichten heeft een onbekend sentiment. Het percentage neutrale en positieve berichten ligt vrij dicht tegen elkaar aan.

Conclusie

Tijdens de Serious Request actie: This one’s for mama is social media een belangrijk onderdeel geworden van de marketing. Zonder al die free-publicity en ambassadeurs op Twitter was het z.w.s. lastiger geweest dit mega bedrag van 8.621.004 miljoen euro op te halen.