Laat je SEO uitbesteden of doe je het zelf? De voor- en nadelen op een rijtje

Het is overduidelijk dat je website de laatste tijd minder goed gevonden wordt. Hoog tijd om meer aandacht aan SEO te besteden. Niet alleen om beter vindbaar te worden, maar ook om de concurrentie voor te blijven. Toch sta je nu opnieuw voor een lastige beslissing. Want kies je ervoor om de SEO in eigen beheer te houden? Of kies je voor het uitbesteden van SEO? Wat is de beste keuze? Om je te helpen bij het maken van deze beslissing, hebben we de voor- en nadelen van beide opties op een rij gezet.

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization. In ons land ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Dit zijn dus allerlei verschillende manieren waarop je jouw website beter kunt optimaliseren om gevonden te worden in zoekmachines. Dit blijkt lastiger dan gedacht. Veel website-eigenaren vinden het namelijk ontzettend lastig om op een hogere positie terecht te komen.

Toch is het wel erg belangrijk om hier extra aandacht aan te schenken. Het overgrote deel van de consumenten zoekt namelijk via zoekmachines naar producten en/of diensten. Als jouw website niet zichtbaar is en die van je grootste concurrenten wel, loop je heel veel belangrijke klandizie mis. Als je SEO op de juiste manier toepast, groeit het aantal bezoekers en zal ook je omzet uiteindelijk gaan stijgen.

SEO uitbesteden: de voor- en nadelen

De meeste website-eigenaren kiezen ervoor om de SEO uit te besteden. Er zijn verschillende online marketingbedrijven die hier mee uit de voeten kunnen. Zij weten het algoritme van Google goed te doorgronden en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Hierdoor kunnen ze de juiste beslissingen nemen en je snel naar een hogere positie in de zoekresultaten helpen. Dit bespaart jou tijd. Het is enkel aan jou om te vertellen wie je doelgroep is en wat je precies wilt bereiken. Het grootste voordeel hiervan is dat jij hier verder geen tijd aan hoeft te besteden en je site in één klap SEO geoptimaliseerd is. Hierdoor zul je merken dat de bezoekersaantallen snel zullen stijgen.

“SEO voelt als een black box, maar wie het snapt scoort goed in Google”

Toch kan het uitbesteden van de SEO ook nadelen hebben. Op de eerste plaats omdat het geld kost. Zeker als startende ondernemer kan dit lastig op te brengen zijn. Bedenk echter wel dat het hierbij om een investering gaat. Als SEO op de juiste manier wordt toegepast, zal dit resulteren in grotere bezoekersaantallen en dus meer omzet. Deze investering haal je er dus weer vanzelf uit. Daarnaast is het geen eenmalig iets. De website moet onderhouden worden om het effect te behouden. Dat betekent dat je hier langdurig aan verbonden zit.

SEO zelf doen: voor- en nadelen

Het kan ook fijn zijn om een deel van de SEO in eigen beheer te houden. Vooral omdat het een blijvend iets is. Daarnaast ken je jouw bedrijf het allerbeste. Hierdoor weet je welke content je moet leveren. Ook bespaar je hiermee geld. Met diverse online tools als Screaming frog en SERanking kun je al een hoop zaken zelf regelen.

Nadelen van SEO zelf doen

Toch heeft dit ook veel nadelen. De wereld van online marketing is heel complex. Het is een tijdrovende klus om van alle ontwikkelingen op de hoogte te blijven. Het kost niet alleen heel veel tijd, maar dan bestaat de kans ook nog eens dat je fouten gaat maken. Zeker als je nog weinig kennis hebt van SEO-technieken.

Dit is dan ook de reden dat de meeste ondernemers ervoor kiezen om SEO uit te besteden. Het team van TTM Communicatie begeleid je bij het hele traject.