Zó schrijf je goede teksten voor social media ads

Teksten schrijven voor je advertenties op social media. Hoe doe je dat en waar moet je precies rekening mee houden? Bij TTM schrijven we al jaren advertenties voor bedrijven op social media. Hierdoor zien wij dagelijks eindeloos veel advertenties voorbij komen op de sociale kanalen. We kunnen er eerlijk over zijn: de ene tekst is een stuk sterker dan de andere. Jij wilt natuurlijk teksten schrijven voor je social media ads die jouw doelgroep direct aanspreken. Jouw advertenties moeten behoren tot de meest effectieve advertenties op social media, anders val je niet op.

Hoe schrijf je goede teksten voor social media ads?

Om goede teksten voor social media advertenties te schrijven is het belangrijk om een punten duidelijk op orde te hebben. Wij geven je graag een aantal aandachtspunten voor het schrijven van de teksten van je social media ads.

1. Ontdek wat jouw doelgroep wil

Voordat je een effectieve advertentietekst schrijft, moet je onderzoek doen. Nu is het tijd om zoveel mogelijk informatie over het product en je doelgroep te achterhalen, en eruit te filteren. Maar waar haal je al deze informatie vandaan? Heel eenvoudig: uit comments en recensies. Stap voor stap wil je weten wie jouw doelgroep is en hoe je hen kunt overtuigen van jouw product. Probeer antwoorden te vinden op de meest belangrijke vragen, zoals:‍

  • Waarom kopen klanten bij jou?
  • Wat wordt er op de sociale mediakanalen geplaatst in de reacties onder je foto’s?
  • Hoe verhouden jouw klanten zich tot jouw product?
  • Waarom zijn klanten ook ontevreden?
  • Wat vinden jouw volgers misschien helemaal niet leuk?
  • Wat is bijzonder belangrijk voor jou?
  • Naar welke termen wordt het meest gezocht op jouw website?

‍Hoe meer je je doelgroep begrijpt en weet wat ze echt willen, hoe beter je advertenties zullen zijn.

‍2. Wat willen jouw potentiële klanten horen?

Het is nu zaak om met de verkregen data overtuigende en passende content te creëren. Gebruik jouw resultaten en bevindingen om op te schrijven wat jouw potentiële klanten willen horen. Willen zij vooral weten hoeveel tevreden klanten er al zijn of willen ze misschien liever horen dat zij geen verzendkosten hoeven te betalen als ze een bestelling plaatsen? Ontdek wat jouw klanten het meest aantrekt, zoals:

  • 1.000 tevreden klanten
  • Geen verzendkosten
  • Gratis retourzending
  • Hoogwaardige kwaliteit
  • Eerlijk en duurzaam geproduceerd

3. Zorg voor mobiel geoptimaliseerde koppen

De meeste mensen weten dit natuurlijk wel, maar we zien het toch nog vaak verkeerd gaan. Je bent je er misschien gewoon niet zo bewust van als je jouw advertentieteksten op de computer schrijft, in een programma zoals Word bijvoorbeeld. We willen het daarom toch nog eens extra benadrukken: zorg voor mobiel geoptimaliseerde koppen voor je advertentie. Tegenwoordig komt het meeste verkeer via mobiel, dus houd je kopjes kort.

4. Houd het simpel

De één of de ander zal waarschijnlijk al bekend zijn met het KISS-model. Dit staat voor Keep It Short and Simple. We zien ook wel eens dat het gebruikt wordt als Keep It Simple, Stupid. De boodschap is duidelijk: Houd het simpel. Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk om de toegevoegde waarde van jouw product of advertentie te begrijpen.

5. Testen, testen, testen

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: testen, testen, testen… Het is niet voldoende om alleen een tekst te maken. Natuurlijk moet je hier ook verschillende opties en versies testen. Hoe vaker en preciezer je het doet, hoe eerder je twee of drie teksten hebt die het beste bij jou en je product passen. Met als doel ze keer op keer te kunnen gebruiken in campagnes.

Social media ads uitbesteden?

Teksten schrijven voor social media ads is niet eenvoudig. Er zijn veel factoren om rekening mee te houden als je jouw advertenties echt voor je wilt laten spreken. Lijkt het maar niet te lukken? Dan kun je jouw teksten voor social media ads natuurlijk ook laten schrijven. Wij doen het graag voor je! Ben je benieuwd naar wat wij precies voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust eens contact met ons op.