Persona ontwikkelen: 7 belangrijke onderdelen

persona ontwikkelen

Een persona ontwikkelen is niet eenvoudig. Toch is het in deze tijd wel nodig. Steeds minder marketeers maken gebruik van een vrij algemene doelgroep en steeds meer marketeers werken met een persona, ook wel een buyer persona genoemd. De ‘ouderwetse’ doelgroep is niet interessant genoeg meer en voldoet niet aan de eisen die vandaag de dag gesteld worden.

Zo kun je een goede persona ontwikkelen

Je kunt een persona ontwikkelen om optimaal inzicht te krijgen in diverse kenmerken van jouw ideale klant. Wanneer je een goede persona hebt, dan kun je je hier altijd op focussen, ook op social media. Om een duidelijke en complete persona te ontwikkelen moet je minimaal de volgende 7 onderdelen uitwerken binnen het profiel.

1. Algemene info

Start met het verzamelen van de algemene informatie. Denk hierbij aan woonplaats of regio, nationaliteit, geboorteperiode en bijvoorbeeld de gezondheid.

2. Achtergrond

Bepaal de ideale achtergrond als je de persona gaat ontwikkelen. Wat is bijvoorbeeld het opleidingsniveau en uit wat voor milieu komt jouw ideale klant?

3. Demografische info

Vul het profiel aan met demografische informatie. Hierbij kun je denken aan de bron en de hoogte van het inkomen, de samenstelling van het huishouden en de leefomgeving.

4. Online activiteit

Als je een persona gaat ontwikkelen, dan is het ook belangrijk om de online activiteit eens nader te bepalen. Bevindt jouw persona zich veel op websites of juist op social media? Wanneer is jouw ideale klant online en welk device wordt er het meest gebruikt?

5. Likes

Wat vindt jouw persona leuk om te doen? Door goed te weten hoe de ideale klant zich bezighoudt in de vrije tijd kun je hier goed op inspelen. Houdt jouw persona van sporten, van internetten, van lezen of misschien wel van lekker eten?

6. Dislikes

Een persona ontwikkelen doe je niet alleen op basis van de likes, maar ook zeker op basis van de dislikes. Als marketeer moet je precies weten hoe je jouw ideale klant goed aanspreekt. Leer dus ook waar jouw ideale klant niet van houdt.

7. Doel

Bepaal met welk doel jouw persona in eerste instantie terecht komt bij jouw bedrijf. Komt deze bij jou terecht omdat deze een probleem heeft en een oplossing zoekt, wil deze persoon meer informatie vinden of is er een andere reden die ervoor zorgt dat deze persoon bij jouw bedrijf terecht komt?

Persona ontwikkelen voor social media

Marketeers moeten zich steeds meer gaan focussen op de sociale kanalen. Hier is immers het meest te behalen voor het grootste deel van de branches. Daarnaast is iedere doelgroep en ieder persona op social media te vinden. Ga je een persona ontwikkelen? Richt je dan vooral op de online benadering, via social media of direct mail, zodat je hier optimaal voordeel uit kunt halen. Als je jouw ideale klant optimaal aan weet te spreken op het internet, dan heb je de sleutel tot succes gevonden.

Social media training

Met alleen een goede persona ben je er natuurlijk nog niet. Als je de perfecte persona hebt, maar je weet niet precies hoe je de sociale kanalen voor jouw bedrijf laat spreken, dan heb je maar de helft van de kennis die je nodig hebt. Wil jij jouw kennis van social media naar een hoger level tillen? Dan is een social media training zeker iets voor jou.