Pasen leeft steeds meer op social media

Pasen gaan een steeds grotere rol spelen op social media en dan met name natuurlijk op de leuke inhakers van bedrijven, zoals bovenstaande Remia-campagne. In het verleden hebben we al veel meer van dit soort leuke Paas-campagnes gezien, zoals onder meer van smart, Rocih, Heineken, McDonalds en zelfs van Durex. Betekent dit dat Pasen belangrijker wordt? Welnee!

Eigenlijk heeft het niets met Pasen te maken

Ieder jaar weer zien we steeds meer inhakers voorbij komen op social media rond de Pasen. De trend startte in 2014, toen er echt opvallend veel Paas-inhakers te zien waren, en sindsdien is dit aantal enkel gegroeid. Toch zeggen bijna alle bedrijven dat zij eigenlijk helemaal niets met Pasen hebben. De campagnes hebben dus eigenlijk niets met Pasen te maken als het gaat om de betekenis van Pasen, maar vooral met het pakken van een extra promotiekans.

De welbekende Paasplaatjes

Je verstuurt ze, of je krijgt ze en stuurt er eentje terug uit beleefdheid. De welbekende Paasplaatjes! In Nederland geeft maar liefst 87% van de actieve Facebook gebruikers aan minimaal één paasplaatje te ontvangen. In de meeste gevallen komt deze binnen via een privébericht. Bijna de helft van deze personen zoekt vervolgens via Google een plaatje om iets terug te kunnen sturen. Ruim de helft van de Facebook gebruikers geeft aan dat zij een plaatje op de tijdlijn zetten om alle contacten in één keer een fijne Pasen te wensen. Ongeveer 47% van de mensen aan wie werd gevraagd wat Pasen voor hen betekent antwoordde met ‘een vrije dag’.

Is het effectief voor bedrijven?

Een kwart van de bedrijven op social media geeft aan dat er al tijdig wordt nagedacht over een ludieke campagne voor de Pasen. Dit is best veel! Andere bedrijven houden het bij een standaard plaatje om de klanten en volgers een fijne Pasen te wensen. De campagnes zorgen wel voor een toename van verkopen, maar er worden geen extreme resultaten gezien. De Paasplaatjes zorgen er vooral voor dat de bedrijven wat meer waardering genieten. Het kan dus zeker geen kwaad om op je bedrijfspagina aandacht te besteden aan de Pasen.

Goede Vrijdag!

Natuurlijk rest ons niets anders dan jou een Goede Vrijdag te wensen vandaag en natuurlijk alvast een vroleik Pasen!