De 7 leukste onverwachte inhakers op social media

Inhakers op social media zijn een leuke manier om je interactie en betrokkenheid te vergroten. Veel merken hebben de drang om in te haken op bekende dagen en evenementen, maar het lijkt erop dat ze iets gevarieerder worden. Er wordt steeds minder ingehaakt ‘om maar in te haken’, maar juist ingehaakt op onverwachte gebeurtenissen.

Als je dat goed doet, eventueel met een flinke dosis humor, dan heb je pas echt een geslaagde én bij jouw merk passende inhaker. We bespreken de leukste onverwachte inhakers op social media!

1. Ramos pakt geel en krijgt een kaart van PostNL

Voor Ajax supporters was het misschien wel de mooiste wedstrijd van deze eeuw: Real Madrid – Ajax. De 1-2 nederlaag in Amsterdam werd weggewerkt met een 1-4 overwinning in Madrid. Het was voor PostNL het moment om in te haken op een gebeurtenis uit de eerste wedstrijd: de bewuste gele kaart van Sergio Ramos om met een schone lei aan de volgende ronde te beginnen. Het liep echter anders, Ajax won verrassend en Real Madrid werd uitgeschakeld. Met de creatieve inhakers kreeg PostNL de lachers op haar handen en werd Ramos toch nog een beetje getroost.

2. Ook bij McDonalds is een kunstenaar actief

Nog vers in het geheugen: een banaan met ducttape vastgeplakt aan de muur. Het werd op een beurs in Miami verkocht voor maar liefst 150.000 dollar. Heel de wereld in rep en roer, want wie betaalt er in godsnaam zoveel geld voor een banaan? Het had veel weg van een publiciteitsstunt. En het heeft gewerkt, want de banaan ging viral en grote merken waren er als de kippen bij met een leuke inhaker. Over kip gesproken: McDonalds kreeg de lachers op zijn hand met deze inhaker.

“Een inhaker die terugblikt op een moment levert meer reacties op dan een inhaker die vooruitblikt”

3. Hornbach kent de gevolgen van een zeer hete zomerdag

In Nederland was het nog nooit zo warm als tijdens de zomer van 2019, zelfs de 40 graden werd overschreden. Het hitte record was voor bedrijven een eenvoudige manier om op in te haken. Hornbach had een treffende inhaker en koppelde dit aan producten die het verkoopt. Het bedrijf speelde in op de gedachten van mens, want bij warm weer lijkt een houten tuinhuisje net een sauna. Het zal de afzet niet vergroot hebben, maar het heeft Hornbach wel in het zonnetje gezet.

4. Duncan Laurence krijgt 12 punten van de Hema

Het Eurovisie Songfestival in 2019 werd voor Duncan Laurence en Nederland een groot succes. Voor het eerste in meer dan 40 jaar won Duncan Laurence met het nummer Arcade het Songfestival. Dat zijn nummer hoge ogen ging gooien had de Hema al voorzien, want Duncan kreeg nog voor aanvang 12 punten van de Hema. Doelend op de welbekende taarten van de Hema en het maximale aantal punten dat je kunt verdienen met een optreden. Nederland kon de creatieve inhaker wel waarderen en Duncan voegde daad bij het woord: hij won!

5. En toen kwam Dotan in het nieuws

Een andere zanger kwam wat minder leuk in het nieuws: Dotan. Hij brak door met het nummer Home, maar achteraf bleek dat het niet helemaal vanzelf is gegaan. Hij beheerde een trollenleger waarmee hij zichzelf in een beter daglicht bracht. Het werd nieuws en Dotan werd aan de schandpaal geplakt. En mocht alle ophef omtrent zijn nepfans en trollaccounts je zijn ontgaan, dan zorgt Bol.com er met deze geniale inhaker voor dat je er toch nog iets van meekrijgt. Een typisch gevalletje van eigen schuld dikke bult. Bol.com gaf zich 5 sterren voor deze social media inhaker.

“Inhaken loont: inhakers worden gemiddeld drie keer zo vaak gedeeld op social media dan niet-inhakers”

6. Nadat Oranje van Chili won op het WK 2014

Grote sportevenementen staan garant voor actuele inhakers. Na de 2-0 winst op Chili slingerde de Hema deze inhaker de wereld in. Een beetje jammer dat je chilipepers niet in een molen stopt, maar dat mocht de boodschap niet verpesten. Nederland was in opperbeste stemming en dat was terug te zien in de aandacht die deze creatieve inhaker kreeg. Wat mij betreft was deze goed voor een finaleplaats.

7. Keeperswissel van Van Gaal met Tim Krul

Het moment van het WK 2014: de legendarische keeperswissel van Van Gaal. Met nog één minuut te spelen in de verlenging van de kwartfinale tegen Costa Rica kwam Tim Krul voor Jasper Cillessen in het veld. Hij moest de strafschoppenreeks tot een goed einde brengen. Het bleek een psychologische meesterzet. Tim Krul stopte twee strafschoppen en bracht Nederland naar de halve finale. Het was voor Andrélon het onverwacht moment om in te haken, want hun shampoos staan natuurlijk bekend voor de perfecte krul.

Hulp nodig bij inhaken via social media?

Ben je genoeg geïnspireerd door deze blog? Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan om een aantal leuke posts te bedenken. Daarbij willen we je nog één ding meegeven: doe het goed of doe het niet. Heb je even geen leuk creatief idee? Laat het los en denk er niet te lang over na. Een slechte uitvoering kan volgers kosten, dus vraag altijd even rond wat je collega’s of vrienden van het bericht vinden. Heb je nog hulp nodig om een social media post te bedenken? Neem contact op met onze specialisten en we helpen je graag verder.

 

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer.