6 onderdelen van een goed blogplan

Een goed blogplan helpt je om je blog succesvol te maken én te houden. Veel bedrijven starten vanuit het niets met bloggen en komen er na verloop van tijd achter dat de inspiratie ineens op is. Dan ontdekken zij vaak ook dat de gewenste resultaten van de zakelijke blogs niet behaald worden. Deze combinatie zorgt ervoor dat bedrijven stilvallen. Er verschijnen geen nieuwe blogs meer. Zonde, want blogs werken goed voor je bedrijf. Het enige wat je nodig hebt is een goed blogplan.

Onderdelen voor je blogplan

Natuurlijk komt een blogplan niet uit de lucht vallen. Het kost even tijd en moeite om een effectief plan in elkaar te zetten. Heb je dit eenmaal gedaan? Dan kan het blogplan lange tijd voor je werken. Het is dus zeker die tijd en moeite waard. Hieronder vind je 6 onderdelen die echt in jouw blogplan thuis horen.

1. Je doelen bepalen

Het is belangrijk om je doelen in je blogplan op te nemen en dat betekent dat je moet gaan ontdekken wat jouw doelen precies zijn. Wat wil jij bereiken met je blogs? Meer klanten, een expert-status, meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief of misschien wel een verhoging van je omzet? Maak je doelen helder en neem deze op in je blogplan.

2. Het ontwikkelen van uw koperspersona’s

Zonder koperspersona, of buyer persona, ben je nergens. Dit klinkt misschien kort door de bocht, maar het is zeker waar. Je moet namelijk goed weten tegen wie je het hebt om de juiste toon voor je blogs te pakken te krijgen. Wie is jouw ideale klant? Wie wil jij aanspreken met je blogs? Treed in detail en maak een compleet profiel van jouw ideale klant, zodat je dit profiel op kunt nemen in je blogplan. Zo weet je precies wie je aan wilt spreken en op welke manier je dat het best doet.

3. Analyse van je concurrentie

Weet je dat je veel kunt leren van je concurrentie? Natuurlijk, je bent niet blij met die grote concurrent, die misschien wel een deel van jouw potentiële klanten van de markt kaapt. Maar hoe komt dit? Dat is aan jou om uit te zoeken. Bekijk de zakelijke blogs van je concurrent en leer ervan. Analyseer je concurrentie, weet wie er tot jouw grootste concurrenten behoren en leer van de blogs die zij plaatsen. Uiteraard betekent dit niet dat je blogs mag ‘lenen’!

4. Een zoekwoordstrategie ontwikkelen

Zoekwoorden spelen nog altijd een belangrijke rol in blogs. De tijd van keyword density is voorbij, maar dat betekent niet dat zoekwoorden helemaal geen aandacht meer nodig hebben. Het is goed om een zoekwoordstrategie te ontwikkelen. Stel vervolgens regelmatig de meest actuele zoektermen vast, zodat je daar meer aandacht aan kunt geven in je blogs. Zoekwoorden kunnen veel voor je doen, maar bedenk wel altijd dat je voor de online bezoeker schrijft en niet voor de zoekmachine. Laat de zoekwoorden dan ook niet te veel opvallen en houd ieder blog gewoon prettig leesbaar.

5. Een inhoudskalender maken

Het maken van een inhoudskalender, of een contentkalender, helpt je om ‘aanwezig’ te blijven en voorkomt dat je stil valt. Neem een goede kalender in je blogplan op, zodat je precies weet wanneer er iets moet verschijnen. Verzamel onderwerpen en informatie aan de lopende band, zodat je een voorraad onderwerpen aan kunt spreken als je zelf even inspiratieloos bent.

6. Bepalen van de kanalen die je gebruikt om je blog te promoten

Blogs weten zichzelf te ‘verkopen’, tot op zekere hoogte. Het is belangrijk om je blogs te promoten, zodat je er extra aandacht voor weet te krijgen. Social media zijn hier natuurlijk uitstekend geschikt voor. Zoek eens uit welke sociale kanalen voor jou het meest interessant zijn, zodat je kunt bepalen welke kanalen jij het best aan kunt spreken voor de promotie van je blogs. Neem deze kanalen op in je blogplan.

Social media voor je laten spreken

Blogs kunnen uitstekend worden gepromoot op de sociale kanalen. Een heel belangrijk voordeel is natuurlijk wel dat alles via social media heel makkelijk deelbaar is. Hierdoor kunnen je blogs een lange weg afleggen. Het is dan wel belangrijk dat je op de juiste manier met social media omgaat, zodat je er optimaal succes uit haalt. Natuurlijk kun je bij ons eens een social media training volgen om alles te leren over hoe jij social media voor jou laat spreken.