Met je eigen mkb-website online klanten werven

Veel mkb-bedrijven zien in dat klanten werven via internet een stuk kostenefficiënter is dan het hebben van dure accountmanagers op de weg. Een klantenwerfwebsite heeft geen laptop nodig, geen telefoon, geen vakantiedagen. En zo’n website (online accountmanager) is 24/7 (ook buiten sluitingstijd). Je moet er alleen voor zorgen dat deze gereed is om ook daadwerkelijk klanten te werven!

Hoeveel klanten komen er via jullie website binnen? En hoe kun je dit vergroten? In dit blog geven we daar antwoord op!

Wat is online klanten werven?

Eerst even een korte definitie: online klanten werven voor mkb-organisaties is het werven van klanten via de eigen website. Of je nu een advocatenkantoor bent, of een bedrijf hebt in de infra, of dat het nu gaat om lokale bedrijven of nationale bedrijven.

Klanten werven is zorgen dat je website zo is ingericht dat de klanten ‘automatisch’ naar je toekomen. Met een mooie term heet dit ‘pullmarketing’. Niet je klant najagen, maar hem warm verwelkomen op je eigen site!

Hoe werkt dat online klanten werven nu?

Daarover gaat dit artikel. Dit artikel is geschreven voor mkb-bedrijven die hun klanten steeds meer via internet, via hun eigen website, willen werven. En dat is absoluut mogelijk, mits je website aan een aantal belangrijke klantenwerfpunten voldoet.

Hieronder mijn tips om je website te transformeren naar een klantenwerfwebsite. Wil je alles weten, lees dan mijn uitgebreide artikel over klanten werven via internet.

Tips om online klanten te werven voor mkb-bedrijven

We geven je 5 tips hoe je website zo kunt inrichten dat er automatisch klanten komen!

 1. Wervende teksten

Zorg ervoor dat de teksten op je website wervend zijn. Dat ze verleiden. Dat ze helemaal gaan over jouw doelgroep (niet over je bedrijf), dat je gaten verkoopt in plaats van boren (niet op het proces ingaan), dat je teksten spannend zijn en goed leesbaar en scanbaar. Het is een hele mond vol, maar dit perspectief trekt aan. Een paar ingrediënten hiervoor:

  • Benoem de problemen waar je potentiële klant mee zit.
  • Benoem de oorzaken van het probleem.
  • Vertel hoe het ook kan.
  • Communiceer wat je kunt betekenen.
  • Zet aan tot actie (met calls to action).
  • Spreek de taal van je doelgroep.
  • Maak de tekst van je homepagina leesbaar / scanbaar.
  • Zorg voor onderscheidend vermogen.
  • Spreek je doelgroep direct aan.
  • Communiceer alleen de essentie.

2. Trek kwalitatieve bezoekers aan

Veel mkb-bedrijven doen veel met Google Ads en social media. Prima, maar weet dat bezoekers die via Google / zoekmachines binnenkomen ook heel kwalitatief kunnen zijn. Organische bezoekers blijven vaak iets langer, bouncen minder en zullen vaak eerder overgaan tot actie (offerte aanvragen / bellen / contactformulier invullen etc.), ook op jouw website.

Inzetten op deze organische bezoekers is starten met het vinden van de juiste trefwoorden (dit kun je zelf doen of je kunt een zoekwoordonderzoek laten uitvoeren). De volgende stap is dat je de belangrijkste zoekwoorden implementeert: in de metatags, in de bodytekst, in de paginatitel, in de kopjes, in de interne linkjes naar de pagina toe. Daarna is het heel belangrijk om via linkbuilding deze pagina’s en de website populairder te maken. In een notendop.

3. Werk aan onderscheidend vermogen

Als je geen Coolblue bent, moet je het hebben van je onderscheidende vermogen. Voor wie ben je er eigenlijk, wat lever je precies, welke doelgroepen passen het best bij jouw site? Dit helder maken in je website, in teksten, in blokken, in je websiteheader zorgt ervoor dat bezoekers dit voelen, ze voelen het onderscheidende vermogen, ze zijn dan al een beetje ‘opgewarmd’.

Hier is het goed om te werken met USP’s (unique selling points), het liefst een stuk of 3 à 4, die je netjes verwerkt in de header van je website, en eventueel herhaalt in de footer van je website. En die vast onderdeel zijn van de teksten die je schrijft.

4. Maak een slim websitescript

Nieuwe bezoekers op jouw website kennen je website niet. Daarom is het goed om met heldere CTA-buttons te werken. Geef aan waar men het beste heen kan gaan. Ook werken met intern linken werkt hartstikke goed. Nieuwe bezoekers kunnen dan sneller vinden wat ze zoeken. Puur door een slimme wegwijzer.

Door goed te werken met zo’n script (CTA-buttons / slimme navigatie / intern linken), klikken bezoekers sneller door. Hierdoor daalt het bouncepercentage en stijgt de gemiddelde sessieduur. Beide belangrijk voor online klanten werven.

5. Geef iets waardevols

Geven is een heel mooi iets en vaak krijg je ook iets terug. Wat je geeft, krijg je terug. Je kunt een mooi e-book maken, je kunt een cadeautje weggeven, je kunt een servicelijn ter beschikking stellen waar bezoekers vrijblijvend hun vragen kunnen stellen.

Het mooiste is om iets te geven wat precies past bij jullie website / bedrijf. Zodat men de expertise kan voelen. Dat is een belangrijk element bij klanten werven. Je bent er voor je bezoeker.

Meer tips voor online klanten werven?

Dit zijn een aantal belangrijke zaken voor mkb-bedrijven om hun website te transformeren naar een klantenwerfwebsite. Een website die steeds makkelijker van nieuwe bezoekers klanten weet te maken. Dit artikel is in samenwerking met marcobouman.com geschreven. Bedankt voor het delen van de tips Marco!