Millennials en Gen Z op social media: waar focus jij op?

Sociale kanalen veranderen, onder andere door het publiek dat gebruikmaakt van de netwerken. De laatste jaren waren het vooral de millennials die veel invloed uitoefenden op social media. We zien nu dat Gen Z, of Generatie Z, steeds meer invloed krijgt. Voor bedrijven is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Gen Z heeft immers heel andere voorkeuren en interesses dan de millennials, ook wel bekend als Gen Y. Hoe zit het precies met de invloed van millennials en Gen Z op social media?

Belangrijke zaken om te onderzoeken

Voor bedrijven is nu wellicht wel het ideale moment om te onderzoeken wat er veranderd is. Het is namelijk zo dat millennials langzaamaan een beetje wegebben van social media, terwijl de Gen Z juist steeds vaker actief is op de sociale kanalen. Gen Z en millennials hebben compleet andere interesses. Zij hebben elk een eigen kijk op social media en de manier waarop sociale kanalen worden ingezet. De grootste verschillen in wekelijks gebruik zitten op Facebook. Dit is niet nieuw, maar het is interessant voor bedrijven. Geen enkel ander sociaal netwerk heeft zo’n breed scala aan wekelijks gebruik dan Facebook. Voor bedrijven betekent dit dat Facebook nog altijd interessant is, of je nu focust op millennials, op Gen Z of misschien wel op beide.

Overloop tussen sociale kanalen

We zien ook dat generaties ‘overlopen’ van het ene sociale kanaal naar het andere. Dit geeft ook aan dat de interesses veranderen op een bepaald moment. Het is zo dat steeds meer millennials gebruik gaan maken van TikTok, waar vooral Gen Z tot nu toe heel actief was. Steeds meer millennials schakelen over van Facebook naar TikTok. Andersom geldt dit echter niet. Gen Z blijft vooral op TikTok en maakt niet de overstap naar Facebook. Dit zorgt er dan ook voor dat TikTok binnen deze generaties harder groeit dan Facebook.

Social media gebruik door beide generaties

Gen Z is het vaakst actief op YouTube, gevolgd door Instagram en TikTok. Terwijl YouTube een grotere voorsprong heeft op zijn concurrenten, staat TikTok bijna op één lijn met Instagram. Over het algemeen heeft YouTube het hoogste wekelijkse gebruik. Pinterest bereikt beide generaties bijna even vaak, maar staat op de laatste plaats ten opzichte van de andere sociale netwerken. Gen Z is vaker op Facebook aanwezig dan op Pinterest. Er zijn in totaal vier sociale netwerken die door Gen Z vaker worden gebruikt dan door millennials. Het gaat dan om YouTube, Instagram, TikTok en Snapchat. Millennials gebruiken wekelijks meer Twitter, Facebook en Pinterest dan Gen Z. Onder de millennials blijft Facebook toch wel de koploper.

Meer inspelen op Gen Z interesses

Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om meer in te spelen op de interesses van Gen Z, vooral omdat zij een steeds groter deel van het social media publiek innemen. Onder de meest populaire soorten content van Gen Z vinden we social media, muziek en gaming. Muziekstreamingdiensten, zoals Spotify, worden gedurende de week het meest geconsumeerd door Gen Z. Gevolgd door social media en gaming. Muziekstreaming en sociale media staan ​​ook op de voorgrond onder millennials. Er zijn wel verschillen in de consumptie van films, televisie en podcasts. Zo blijkt bijvoorbeeld dat millennials veel interesse in podcasts hebben, terwijl Gen Z hier eigenlijk vrijwel geen interesse in toont. Voor bedrijven is het belangrijk om hier rekening mee te houden.

Ga jij je focus verleggen op social media?

De grote vraag is vooral of het voor jouw bedrijf belangrijk is om de focus te verleggen op social media. Houd je dezelfde toon aan om de millennials te blijven bereiken, of sla je een andere weg in om vooral Gen Z aan te spreken? Dit is natuurlijk per branche verschillend. Het is belangrijk om een effectieve strategie toe te passen voor een zo groot mogelijk bereik op social media. Blijf je hierin nog een beetje achter? Volg dan eens een social media training bij ons. Je bent dan gegarandeerd weer helemaal up-to-date.