Linkbuilding: wat is het en hoe pas ik het toe?

Wat vroeger het visitekaartje was, dat is vandaag de dag je website. In het geval van het visitekaartje was het duidelijk dat je moest zorgen dat mensen dit kaartje ontvingen. Van een website wordt vaak gedacht dat deze automatisch bezoekers trekt. Dat is niet het geval. Als eigenaar van een site moet je actief aan de slag gaan om te zorgen dat er bezoekers op je site terechtkomen.

Een essentieel onderdeel van dit werk, is een goede linkbuildingcampagne. Wij laten je in deze blog zien wat een linkbuildingstrategie kan doen voor je website en hoe je dit het beste kunt opzetten. Om gevonden te worden in Google heb je ook backlinks nodig.

De kracht van linkbuilding

Veel mensen denken dat een goede site voldoende is om bezoekers te trekken. Dat is slechts in beperkte mate waar. Een groot deel van het vindbaar maken van je site speelt zich namelijk buiten jouw site af. Dit is waar linkbuilding om de hoek komt kijken. Zoals de naam al aangeeft, gaat het hier over het genereren van links. Deze links zijn verwijzingen vanaf andere sites naar jouw webpagina.

Dit wordt gedaan aan de hand van artikelen. Deze artikelen gaan over onderwerpen die bij jouw bedrijf passen. Hierin worden vervolgens linkjes naar jouw website geplaatst. Google ziet deze links en beloont je daarvoor. Leg je echter niet relevante links aan, dan ziet Google dat ook en dat wordt afgestraft. Vandaar dat het verstandig is om linkbuilding toe te passen.

Zelf doen?

Je kunt natuurlijk zelf gaan linkbuilden. Dit zal veel tijd en geld kosten, maar is zeker mogelijk. Bij linkbuilding ga je dus linkjes uitwisselen met andere websites. Je hoeft dit niet letterlijk te doen in de vorm van een link. Zoals hiervoor genoemd, is een veelgebruikte methode het schrijven van gastblogs. In die blogs zet je linkjes naar je eigen website. Vervolgens ga je op zoek naar verschillende (succesvolle!) blogs die openstaan voor een samenwerking. Je benadert de eigenaar en vraagt voor hoeveel geld hij/zij de blog zou willen plaatsen.

Als je deze methode toepast moet je rekening houden met de volgende punten: je kunt maar één keer dezelfde website gebruiken, de website moet zelf aardig goed scoren in Google en veel website-eigenaren vereisen een kwalitatieve, niet-commerciële tekst. Als je wil controleren of een blog succesvol is of niet kun je een gratis account aanmaken op de website Mozbar. Scoort de website een DA-waarde van 25+? Dan is die over het algemeen goed genoeg!

Uitbesteden

Linkbuilding is echt een specialiteit binnen de online marketing. Het is ingewikkeld en het kost veel tijd. Je moet ten eerste goede teksten kunnen schrijven of dit laten uitbesteden. Daarnaast moet je op zoek gaan naar websites die jouw artikel willen plaatsen (deze stap wordt vaak onderschat!). Vandaar dat het beter kan zijn om een expert in de arm te nemen Wij werken voor enkele klanten samen met Seeders linkbuilding. Dit bedrijf beschikt over professionals die over alle middelen om te laten zien wat jouw site nodig heeft om hoog in Google terecht te komen.

Door geld te investeren in linkbuilding vergroot je snel je autoriteit in Google.