Leg uit met een uitleganimatie; het hoe en waarom

De populariteit van uitleganimaties is de afgelopen jaren hard toegenomen door de betaalbaarheid en bewezen effectiviteit van deze marketingtool. Het verhogen van conversie, het verduidelijken van je product en het stimuleren van je verkopen zijn maar een kleine greep uit het grote scala aan voordelen die uitleganimaties bieden. In deze blog lees je hoe ook jij maximaal rendement behaalt met uitleganimaties.

Waarom een uitleganimatie: 3 redenen

Een uitleganimatie is een erg krachtige en compacte video die een product, dienst of concept in hele korte tijd kan uitleggen aan de kijker. Het primaire doel van een animatie is het boeien en vasthouden van de kijker bij het vertellen van een verhaal. Veel ondernemers denken erover om een animatie te laten maken. Wij raden iedereen aan om hier serious over na te gaan denken. Een uitleg animatie laten maken is heel betaalbaar.

Hoeveel tijd, moeite en geld zou het kosten om dit concept uit te leggen met behulp van acteurs en crew op een set? Zou het net zo boeiend zijn? En zou de uitleg net zo verhelderend zijn?

Om je verder te overtuigen geef ik je nog meer redenen voor het gebruik van uitleganimaties:

  • Een uitleganimatie legt nieuwe concepten uit. Wanneer mensen in het verleden iets werd uitgelegd, dan gebeurde dit meestal via gesproken of geschreven tekst. Je had dus nooit de kans om een concept echt voor je te zien, totdat animatie werd uitgevonden. Animatie laat nieuwe en lastige concepten logisch overkomen. Dat is ook de reden waarom kinderen zoveel tekenfilms kijken, het is onderdeel van het leerproces. Humor helpt bij onthouden.
  • Een uitleganimatie verhoogt conversie. Niet alleen zorgen ze ervoor dat mensen meer over je bedrijf te zien krijgen, uitleganimaties zorgen er ook voor dat de aandacht vastgehouden wordt en er eerder een call-to-action gevolgd wordt. nl durfde het aan wat leidde tot een conversietoename van 81%.
  • Een uitleganimatie is je perfecte pitch. Er is niks ergers dan niet weten hoe je aan mensen moet vertellen wat je doet, op een manier die ze gelijk snappen. Met een uitleganimatie kun je jouw idee over de hele wereld op elk moment van de dag pitchen, zonder er zelf bij te zijn.
  • Een uitleganimatie is makkelijk te delen. Nu je jouw perfecte pitch hebt, kun je deze heel simpel met de wereld delen. Door je video te uploaden naar YouTube, Vimeo en social media is je verhaal voor iedereen toegankelijk. En met een beetje geluk delen kijkers je video ook met hun volgers. Mond-op-mond reclame anno 2014.
  • Een uitleganimatie leidt tot hogere ROI. Uit onderzoek van McMurry/TMG blijkt dat 85 procent van consumenten eerder een product koopt wanneer ze een bijbehorende uitlegvideo zien. Uitleganimatie producenten kunnen video’s daarnaast voor veel betere prijzen produceren dan marketing bureaus. Doe je voordeel en zie een kleine investering leiden tot een groot rendement.

Fouten die je niet wilt maken

Een animatie laten maken is een succesvolle marketingoplossing wanneer dit volgens de juiste richtlijnen gedaan wordt. Wanneer je hier geen rekening mee houdt, kan het zonde zijn van je tijd en energie. Daarom geef ik je de belangrijkste fouten die je wilt ontwijken bij het maken van een uitleganimatie.

  • Te lange video’s. Internetgebruikers hebben geen bijster goed concentratievermogen. Wanneer bedrijven enthousiast zijn over hun producten, kunnen ze proberen om een hoop informatie in een uitleganimatie te proppen, wat een hoop nadelen met zich meebrengt. In de meeste gevallen haken kijkers af na 1,5 minuut. Met een goed in elkaar stekende video is 1,5 minuut echter meer dan genoeg om een boodschap te creëren die nieuwe klanten aanspreekt. Laat overbodige ‘herrie’ dus weg en beperk tot het noodzakelijke.
  • Slechte branding. Het verwerken van je merk is een vitaal onderdeel van je video. Een interessante uitleganimatie heeft weinig waarde voor je bedrijf, tenzij kijkers jouw merk er mee associëren. Tegelijkertijd is het zo dat wanneer je meerdere video’s in hele verschillende stijlen hebt, men niet goed door zal hebben dat jouw bedrijf achter al deze video’s zit. Kies dus voor consequent gebruik van één stijl wanneer je een serie uitleganimaties laat maken.

Uitleganimaties onderzocht

Onderzoek van Allan Paivio (University of Western Ontario) heeft aangetoond dat een persoon 68% van de informatie onthoudt die afkomstig is uit de combinatie van audiovisuele bronnen, ten opzichte van (slechts) 10% uit enkel tekst of audio. Harde cijfers die duidelijk laten zien dat video een betere leraar is dan een boek of een schooldocent. Als je er ooit aan gedacht hebt om een uitleganimatie te laten maken, dan is dit het moment om te beginnen!

Aan de slag met animaties

Wil je ook graag een animatie? Neem dan contact met ons op!