Wordt jouw bedrijf de volgende B Corp?

Duurzaamheid komt voor veel mensen steeds hoger op de agenda te staan en moet je dus benadrukken in je online marketing. Het is een positief signaal als jouw organisatie een steentje kan bijdragen aan het verbeteren van de wereld. Maar waarom zou je je bedrijf hier niet voor inzetten? Duurzaam ondernemen wordt niet enkel op prijs gesteld door de omgeving, maar ook veel klanten en partners hechten hier veel waarde aan.

Er zijn diverse soorten certificeringen die je kunt krijgen als bedrijf. De meest prestigieuze is de B Corp. Word jij de volgende onderneming met een B Corp-certificering? In dit artikel gaan we dieper in op de certificering, hoe je deze krijgt en wat de voordelen zijn.

Wat is een B Corp-certificering?

B Corp staat voor ‘Benefits Corporation’. De internationale certificering is een duurzaamheidskeurmerk voor bedrijven. Je toont hiermee aan dat je voldoet aan de hoogste standaarden in transparantie, duurzaamheid en ethiek. Hetgeen wat de certificering uniek maakt, is het holistische karakter. B Corp kijkt niet naar één aspect van je bedrijf, maar naar de gehele bedrijfsvoering.

Zo wordt er gekeken naar de impact in je productieketen, maar ook naar de voordelen die je je medewerkers biedt. Het certificaat laat dus zien dat je op meerdere vlakken goed bezig bent. Voorbeelden van Nederlandse B Corps zijn: Dopper, Seepje en Auping.

Voordelen van B Corp

Naast dat bekend is dat je duurzaamheid als bedrijf belangrijk vindt, biedt de B Corp-certificering nog andere voordelen:

  • Het verhoogt je geloofwaardigheid naar (toekomstige) klanten en leveranciers.
  • Je kunt je B Corp-status gebruiken om jong talent aan te trekken.
  • Je wordt onderdeel van een groep inspirerende bedrijven.
  • Je wordt aangemoedigd om je prestaties te blijven verbeteren om de B Corp-status te behouden.
  • Je visie wordt versterkt.

Hoe word je B Corp?

Via het online B Impact Assessment geef je als bedrijf aan dat je aan een reeks sociale en milieustandaarden voldoet. Binnen vijf thema’s beantwoord je een aantal vragen. Op basis van deze nulmeting kun je de impact van je bedrijf verbeteren. Na een aantal maanden kun je de vragenlijst opnieuw invullen. Heb je meer dan 80 punten behaald? Dan kun je een B Corp aanvraag indienen.

Aan de hand van interviews en controles wordt je score geverifieerd. Ben je geïnteresseerd in de B Corp status? Verdiep je dan eens in SDG Nederland.

Het is dus een hele stap om de B Corp-certificering binnen te slepen, maar als dit je eenmaal is gelukt pluk jij hier de voordelen van. Ga er met je medewerkers voor zitten en vul de Assessment in. Zie waar jullie je kunnen verbeteren en ga aan de slag om de wereld een mooiere plek te maken.