Is SEO-content verplicht voor je webwinkel?

SEO-content; we hebben er allemaal wel eens van gehoord. Zeker mensen met een website besteden toch wel in meer of mindere mate aandacht aan SEO, ofwel Search Engine Optimization. Echter, webwinkels doen dit veel minder.

De waarde van SEO-content

Is SEO-content nu verplicht om je webwinkel goed vindbaar te laten zijn? Het eenvoudige antwoord is ‘nee’, echter, zoals meestal wel het geval is zit hier een ‘maar’ aan vast. Als je goed vindbaar wilt zijn, dan kan SEO-content wel aan te raden zijn. Het is helemaal afhankelijk van je webwinkel.

Wanneer is SEO-content aan te raden?

Heb jij een webwinkel die producten verkoopt die nog door geen enkele andere Nederlandse webwinkel worden aangeboden? Dan is SEO waarschijnlijk niet je eerste aandachtspunt. Je ervaart in dit geval aanzienlijk minder concurrentie dan de webwinkel die fietsen verkoopt, bij wijze van. Omdat het product in jouw webwinkel wel veel genoemd wordt, zal je waarschijnlijk vanzelf al een goede positie in de Google-resultaten te pakken hebben. Echter, als je inderdaad fietsen verkoopt, dan neem je het op tegen eindeloos veel concurrenten. In dit geval is aandacht voor SEO-content eigenlijk wel heel belangrijk om goed vindbaar te zijn.

Je onderscheiden van de concurrent

Je onderscheiden van de concurrent kan je goed doen door SEO-content te gebruiken. Helaas leven we in een tijd waarin iedereen zo onderhand wel weet van het bestaan van SEO. Er zijn dan ook talloze websites die aandacht besteden aan SEO. De zoekterm ‘fiets kopen’ komt dan ook al duizenden keren voor. Dit mag dan een populair keyword zijn, maar het is vrijwel nutteloos om deze combinatie in je SEO-content te gebruiken. Er is al zoveel SEO-content met deze combinatie online geplaatst dat je er niet veel mee zal winnen. Maar hoe moet je het dan wel aanpakken?

Onderzoek de keywords

Je kan diverse programma’s gebruiken om erachter te komen welke keywords relevant zijn voor jouw website. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Insights for Search, van Google zelf. Dit programma kan je gratis gebruiken om te beoordelen welke keywords voor jou relevant zijn, maar je kan er met dit programma ook achter komen hoe het zit met de concurrentie. Vaak is het een bijzonder goede optie om een zoekterm om te draaien. Zo is ‘kopen fiets’ al effectiever dan ‘fiets kopen’. Er zoeken wel minder mensen op, maar de mensen die erop zoeken komen wel veel sneller in jouw webwinkel terecht.

Alle SEO ins en outs

SEO-content moet aan eisen voldoen en tegemoetkomen aan de regels en richtlijnen die Google stelt. Deze veranderen nogal eens. Wil jij alles weten over SEO-content en hoe jij SEO in je voordeel kan gebruiken? Volg dan onze unieke SEO-training.