Internationaal social media management: 5 uitdagingen

Ga je aan de slag met internationaal social media management, dan kom je voor meerdere uitdagingen te staan. Steeds meer Nederlandse bedrijven willen de grens over. Dit betekent dat het ook wenselijk is om social media in andere talen aan te bieden. Internationaal social media management, ook wel multi-market management, vraagt om extra aandacht als je zeker wilt weten dat je het allemaal goed aanpakt.

Waar moet je rekening mee houden bij multi-market management?

Multi-market social media management richt zich voor een groot deel op het communiceren in de juiste taal, maar in de praktijk komt er nog veel meer bij kijken. Waar moet je nu rekening mee houden en welke uitdagingen kom je tegen als je aan de slag gaat met internationaal social media management? Wij geven je inzicht in 5 aandachtspunten.

1. Conversatie en interactie

We noemden het net al even. Wie gaat focussen op internationaal social media management moet ervoor zorgen dat de taal juist is. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat je jouw doelgroep in hun eigen taal moet aanspreken. Het is vooral belangrijk dat je met hen communiceert in een taal die voor hen begrijpelijk genoeg is. De kennis van de taal moet voldoende zijn om zinvolle dialogen te kunnen voeren. Momenten voor interactie moeten ook duidelijk zijn. Dit geldt uiteraard vooral wanneer je zaken wilt gaan doen met landen waarmee een (groot) tijdsverschil bestaat.

2. Cultuurverschillen

Verschillende landen, verschillende culturen. In Nederland gedragen we ons anders op social media dan mensen zich in andere landen gedragen. Afhankelijk van de landen waar jij op wilt focussen kan het belangrijk zijn om goed te kijken naar cultuurverschillen. Voelt iedereen zich comfortabel bij de manier waarop jij je uitdrukt? Past deze stijl bij de cultuur op social media waar zij aan gewend zijn?

3. Aanwezigheid van raakvlakken

Het is belangrijk dat er raakvlakken zijn tussen jouw bedrijf of merk en het land waar jij je pijlen op wilt richten. In de basis is het dus belangrijk om te gaan ontdekken of er gemeenschappelijke kenmerken zijn. Aan de hand daarvan kun je vaststellen of jij waarde toe kunt voegen aan de sociale ervaring op een manier die voldoet aan de verwachtingen van je internationale doelgroep en hun motivaties om een sociaal kanaal te gebruiken.

4. Landelijke behoeften

De behoeften liggen in elk land anders. Deels hangt dit samen met de cultuur. In Nederland is de vraag naar jouw dienst of product wellicht hoog. Dit wil zeggen dat de landelijke behoefte in eigen land hoog genoeg is om goed zaken te doen. De vraag is wel of deze landelijke behoefte minstens gelijk is in de internationale markten waar jij mee aan de slag wilt. Het is goed om eerst te gaan ontdekken of de landelijke behoefte wel aansluit bij wat jij te bieden hebt.

5. Wettelijke regels en richtlijnen

Een belangrijk punt om ook rekening mee te houden bij internationaal social media management is het verschil in wettelijke regels en richtlijnen. Het kan zijn dat deze overeenkomen met de geldende regels en richtlijnen in Nederland, maar het kan zeker ook zijn dat de verschillen groot zijn. In dat geval is het belangrijk om te bekijken in welke mate je beperkt wordt in je handelen door dit verschil in wettelijke regels en richtlijnen.

Social media managament goed organiseren

Social media management moet in de basis gewoon altijd goed geregeld zijn. Dit geldt als je handelt in Nederland of op internationaal niveau alleen in de Benelux, waardoor je de eigen taal kunt gebruiken. Het geldt nog meer als het gaat om internationaal social media management, waarbij meerdere talen, culturen en bijvoorbeeld tijdzones komen kijken.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op het hebben van een effectieve en passende social media strategie, gecombineerd met optimale kennis van social media. Wil jij meer uit social media halen? Volg dan eens een social media training bij ons.